Danskerne foretrækker bilen til indkøb

25. aug 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Det er med god grund, at dagligvarekæder og shoppingcentre prioritere parkeringspladser højt, så der er rigeligt af dem og de er nemt tilgængelige. To ud af tre indkøbsture, som danskerne foretager for at købe dagligvarer, foregår nemlig i bil.

Det betyder til gengæld, at hver tredje indkøbstur foretages til fods. Kun de færreste indkøbsture til dagligvarebutikken sker med offentlig transport.

Det fremgår af en detailhandelsanalyse, som Naturstyrelsen har fået udarbejdet, og som fokuserer på danskernes transport og indkøbsvaner.

Analysen skal indgå i den redegørelse, som erhvervs- og vækstministeren i år skal give til Folketinget om detailhandelsplanlægning. Formålet med planlovens detailhandelsbestemmelser er bl.a., at butikkerne er placeret, så de er let tilgængelige for forbrugerne, uanset om de køber i bil eller bus eller går. Desuden skal transportafstandene for at komme på indkøb være begrænset, og det skyldes politikernes ønske om at fremme en butiksstruktur, der er samfundsmæssig bæredygtig.

Cykel i byerne

Den nye analyse viser, at bilen bruges mest, hvis man måler på kilometer ved kundernes transport til butikken, men både cyklen og kollektiv transport fylder mere, hvis man måler på tidsforbrug.

Det er populært at gå eller cykle, når kunderne færdes i bymidter, bydelscentre og lokalcentre. Cyklen eller en tur til fods vælges derfor mere i de større byer.

Overalt i landet har bilen stor betydning, når danskerne skal købe dagligvarer. Bilen bruges meget til indkøb i mindre og mellemstore byer. Den kollektive trafik spiller egentlig kun en rolle, når forbrugerne køber ind i Københavnsområdet og de større byer.

Til varehus i bil

Indkøbsturene til lavprisvarehusene skiller sig ud ved, at næsten alle kunderne kommer i bil.

Bilen fylder også meget, når indkøbsturen går til supermarkedet eller discountbutikken, men her kommer langt flere kunder på cykel eller til fods.

Detailhandelsanalysen viser, at langt de fleste danskere kun handler i én butik, når de tager på indkøbstur. 87 pct. af indkøbsturene omfatter kun ét indkøb. Desuden bruger de fleste kunder også hjemmet som udgangspunkt for indkøbsturen, mens kun ni pct. af indkøbsturene foretages på vej hjem fra arbejde eller uddannelse. Kun 14 pct. af indkøbene sker i forbindelse med et indkøb i en anden butik.

Cyklen er populær, når kunderne skal købe dagligvarer i bymidten.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Foto: Henrik Denman

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?