Kvinder online-shopper lige så meget som mænd
Nethandlen vokser fortsat. Siden 2009 er 660.000 flere danskere mellem 16 og 89 år begyndt at handle online. Og kvinderne handler lige så meget som mændene. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
For fem år siden handlede 69 pct. af mændene på nettet, imens 62 pct. af kvinderne var med. Men nu gælder det, at 77 pct. af både mænd og kvinder har taget onlineshopping til sig. Mændene handler dog stadig oftere og for større beløb end kvinderne.
De mest populære indkøb er fortsat tøj, overnatninger, oplevelser og rejser, men salget af dagligvarer og madvarer vokser og salget er fordoblet de seneste fem år. I 2016 køber mere end 700.000 danskere mad- og dagligvarer på nettet.
Samtidig er der sket en markant stigning i salget af medicin. Næsten en halv mio. danskere køber nu medicin online, hvilket er dobbelt så mange som i 2011.
Stigningen i online-handel betyder også, at flere og flere danske internetkunder benytter udenlandske forhandlere. Handlen på tværs af landegrænser stiger mere, end handlen i de danske online-butikker. Det er især mændene, der krydser grænserne på nettet. Både når det gælder handel indenfor og udenfor EU's grænser.