Hypermarkeder er ved at blive slået ud

8. apr 2019 -
This describes the image
Foto: HUI Research
Skrevet af: Redaktionen

Alle svenske stor- og mellemstore byer har i deres udkant større indkøbscentre, ofte flankeret af gigantiske parkeringspladser eller parkeringshuse.

Der tilbydes one stop shop, det vil sige en mulighed for forbrugeren for fysisk at samle alle de ønskede dagligvarer på en og samme tid.

- Dette handelsmønster er på vej ud og ændrer sig, da digitalisering og e-handel bliver stadig mere udbredt blandt forbrugerne, siger Jonas Arnberg, adm. direktør for svenske HUI Research, handelsforeningen Svensk Handels Utredningsinstitut.

I lang tid har specialvarehandlen, såsom bøger, elektronik og forskellige musikformater, været domineret af e-handel, hvilket har ført til en betydelig eliminering af de fysiske butikker.

Dagligvareaktører for passive

Nu er tiden kommet til mode- og dagligvarebranchen, der står over for stærke udfordringer.

- Begge har været sene til at indse, hvilken konkurrence e-handel vil være. I modsætning til modeindustrien har dagligvarebranchen været forskånet stærk international konkurrence, og det er en stærk årsag til branchens manglende handling, siger Jonas Arnberg.

Mange svenske dagligvarekæder kigger derfor nu intensivt på deres tilbud for at kunne tilbyde både fysisk handel og e-handel.

- Det gælder om at finde en digital strategi, der duer. I dag er der ingen dagligvareaktører, der kan vise rentabilitet i deres e-handelsforretning. Det vil være afgørende at finde smartere løsninger og vælge de rigtige partnere - der ikke nødvendigvis behøver være fra samme branche, forklarer HUI Researchs direktør.

Udvikl bestil-og-hent

Med deres brede udvalg har "one stop shop-giganterne" appelleret til forskellige grupper med fokus på at købe ind til den kommende uges eller weekendens forbrug på ét købssted.

Dette udbud har i mange år, kombineret med lav leje og høj omsætning pr. medarbejder, gjort hypermarkederne til handlens mest rentable spiller og flagskib.

- Der er en helt anden logik i den digitale verden. Fremtidens kunder er ikke tiltrukket af et bredt og overfladisk udvalg, men ønsker at kunne fokusere på troværdighed, pris og digital fleksibilitet blandt forskellige tilbud/udbydere. Begrebet bekvemmelighed er ikke længere at handle i et hypermarked, men at få varerne leveret direkte til døren, understreger Jonas Arnberg.

Står vi over for et stort skift i forbrugsmønstre?

- Ulempen for dagligvarehandlen er, at den er alt for langsom i sin digitalisering, fordi der mangler hård konkurrence, sammenlignet med f.eks. modeindustrien. Denne tilgang har lullet handlen i en slags falsk tryghed. Det, der kan ske, hvis man ikke gør noget, er, at forbrugerne vælger at afholde sig fra den fysiske detailhandel og vælge andre kanaler til deres dagligvareindkøb. Det er vigtigt at udvikle tilbud som "bestil og hent". Hvis handlen ikke vågner op, er der også risiko for, at leverandørerne springer detailleddet over og begynder at skabe samarbejder for at levere direkte til slutbrugeren, forudsiger Jonas Arnberg.

Discount vinder frem

En af de mere klare fremtidsudsigter, som Jonas Arnberg påpeger, er, at den fysiske lavprishandel fortsat vil stige og tage markedsandele.

- I dag er det, der vokser, e-handel og fysisk discounthandel. Og der skal man vide, at digitaliseringen i Sverige endnu ikke er blevet presset af en recession, der kan betyde, at forbrugerne oftere end i dag sammenligner priser. Den svenske discounthandel vil fortsætte med at tage markedsandele, vurderer han.

E-handel tegner sig i dag for knap 2 pct. af dagligvarebranchens omsætning i Sverige. E-handel af dagligvarer vil sandsynligvis vokse mere end anden sammenlignelig handel.

- Men de fysiske butikker vil ikke desto mindre blive ved at være relevante, forudsat at de kan leve op til forbrugernes forventning om service. Og så kan en del specialiserede aktører sågar fravælge e-handel og i stedet lægge vægt på den personlige service. Men generelt skal en fysisk detailbutik i fremtiden være mere end blot et sted for en transaktion, ellers bliver den spist af e-handel, siger Jonas Arnberg.

Nye processer

Danmark har en anden butiksstruktur end Sverige med få rene hypermarkeder på grund af andre planlove.

- E-handel er hovedsagelig egnet til store indkøb, ellers vil logistikken være for dyr. Men hvis den fysiske handel er tilgængelig, og der er et netværk af små butikker, kan den have større chance for overlevelse. Men også i Danmark vil hypermarkeder sandsynligvis miste kunder. E-handel er det, det hele handler om nu, og efter lanceringen af smartphonen med alle dets værktøjer og muligheder er forbrugernes indkøbsmønster radikalt ændret og vil blive ved med det.

Hvad bliver det næste skridt?

- Stemmekontrol og meget, som relaterer sig til kunstig intelligens og smarte algoritmer. Eftersom der er mange ting, vi køber fast, bør dette mønster føre til en form for strømlining, der letter købsprocessen, konkluderer Jonas Arnberg.

Opdateret 10. nov 2020