Vin er en magnetvare i grænsebutikker
Vin er en af de mest populære varer i de tyske grænsebutikker. Gennem de seneste mange år er danskernes forbrug på vine i grænsebutikkerne steget, selv om det faldt fra 2012 til 2013.
Den seneste opgørelse over grænsehandlen, som Skatteministeriet udsendt i januar, viser, at danskernes grænsehandel med vin er steget siden 2008, hvor de købte for 455 mio. kr., til i 2013, som er det nyeste tal, og hvor forbruget lå på 510 mio. kr. Ifølge opgørelsen toppede danskernes grænsehandel med vin i 2012, hvor det lå på 615 mio. kr.
I EU er der formelt en harmoniseret minimumsafgiftssats på vin, men den er sat til 0, og derfor har flere europæiske lande ikke afgift på vin.
En sammenhæng
Siden 2011 er vinafgiften i Danmark forhøjet tre gange.
Vinafgiften blev forhøjet den 1. januar 2012, og som led i prisindekseringen blev afgiften desuden reguleret den 1. januar 2013 og den 1. januar 2015.
Skatteministeriet angiver i sin opgørelse, at der er en direkte sammenhæng mellem salget af vin i Danmark og danskernes indkøb af vin i grænsebutikkerne.
Salget af vin i Danmark er faldet fra 2011 til 2013.
”Dette fald i salget af vin i Danmark skal ses i lyset af afgiftsforhøjelserne,” skriver ministeriet.
Magnetvare
Vin- og spiritusbranchens organisation VSOD fremhæver også, hvordan vinafgiften er steget gennem de sidste flere år, og at det er noget, der sender danskernes penge i omløb på de anden siden af grænsen, frem for i de danske detailkasser.
– Vinafgiften er blevet sat op både i 2011, 2012 og igen i 2013, og afgifterne på mousserende vin, frugtvin og alkoholsodavand er også blevet sat op fra årsskiftet. Derfor er vin blevet en magnetvare, som trækker danskere i hobetal over grænsen for at handle frem for at handle i Danmark, og derfor er det på tide også at tage et opgør med de tårnhøje vinafgifter i Danmark, har Marie Louise Thorstensen, konsulent i VSOD, sagt tidligere.
Skatteministeriet opgiver, at grænsehandlen med vin samlet er steget med fire pct. fra 2011 til 2013, og ifølge ministeriet er det især danskere, der bor langt fra grænsen, der køber vin.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Vin er i dag en magnetvare i de tyske grænsesupermarkeder.
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand