Ugeblade på nedtur

13. mar 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Claus Jensen

De danske ugeblade mistede læsere i stort omfang i løbet af andet halvår af 2014. Det viser nye læsertal fra Index Danmark/Gallup.

Nogle ugeblade blev dog ramt hårdere end andre. Særligt synlig er Se & Hørs nedtur, som givetvis fik ekstra fart på grund af afsløringerne af bladets ulovlige overvågning af kendisser tilbage i april 2014 sidste år.

Se & Hør har på et år mistet 117.000 læsere og var i andet halvår af 2014 nede på 454.000 læsere ifølge Index Danmark/Gallup.

Nogle af Se & Hørs læsere er formentlig i andet halvår hoppet over til bladets nærmeste konkurrenter Her & Nu, Kig Ind og Billed-Bladet, der alle tre klarede sig nogenlunde gennem sidste halvår af 2014 efter store læsertab i første halvår. Kig Ind havde faktisk som det eneste af de store ugeblade en lille fremgang i andet halvår af 2014.

Se & Hør kunne i 2013 prale af at være Danmarks mest læste ugeblad, men den position er nu overgået til Billed-Bladet.

Også Alt for Damerne og Hendes Verden holdt nogenlunde skindet på næsen i andet halvår af 2014. Derimod var der store læsertab hos Familie Journalen, Femina, Hjemmet samt Ude og Hjemme.

Månedsmagasinerne var generelt lidt mindre ramt af nedgangen end ugebladene, og flere af de glittede magasiner havde faktisk fremgang blandt andet Costume, Elle, Gastro, RUM Interiør Design, GolfAvisen og Golf Magasinet.

Den ene af de to store løssalgsaviser Ekstra Bladet mistede 37.000 hverdagslæsere på et halvt år og røg ned på 139.000 læsere, mens nedgangen kun var 9.000 hverdagslæsere hos BT, der har i sidste halvår af 2014 havde 160.000 læsere.

Bladsalg falder

Den dalende læser-interesse viser sig som mistet salg i landets kiosker.

- Hos os er bladsalget faldet med ti procent om året i de sidste to år, fortæller markedschef Morten Elsborg fra OK Plus.

Nogle magasiner sælger convenience-kæden så få af, at de ikke længere står på hylden.

- Vores sortiment er blevet mindre, og så bruger vi pladsen på de blade, der sælger bedre, fortæller Morten Elsborg.

OK Plus forsøger i år at holde på bladkunderne ved i samarbejde med udgiverne at reklamere for kommende udgivelser på skærme i butikken.

Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk


Foto: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020