Tyske producenter bærer den veganske førertrøje
Tyskland har i løbet af seneste år erobret førertrøjen, når det kommer til at udvikle veganske føde- og drikkevarer.
Således er 15 pct. af alle nylancerede veganske produkter inden for det seneste år udviklet i Tyskland, viser en undersøgelse fra det internationale markedsanalysebureau Mintel.
På andenpladsen ligger England efterfulgt af USA.
5 pct. af alle nylancerede produkter er veganske, viser analysen. 11 pct. er vegetariske.
Mens lanceringen af vegetariske produkter er stabil, er udviklingen af de veganske produkter mere end fordoblet over de seneste fem år.
Katya Witham, Global Food & Drink-analytiker hos Mintel, siger:
– I de seneste år har forbrugere over hele verden øget deres indtag af plantebaserede fødevarer, og Tyskland er ingen undtagelse. Vores forskning viser, at strengere plantebaserede kostvaner som veganisme stadig er nicher, mens en meget højere procentdel af forbrugerne har taget "flexitarisme" til sig. Størstedelen af forbrugerne opgiver ikke kød. De skaber blot plads til flere veganske produkter som led i "flexitariske" slankekure, hvilket åbner muligheder for en plantebaseret fødevare- og drikkevareinnovation. Desuden afspejler den hastige vækst i veganske produkter i Tyskland også stigningen i etisk forbrugerisme, især blandt yngre forbrugere.