Tre entusiastiske købmænd hædret med Retail Award 2016

1. okt 2016 -
This describes the image
Årets modtagere af Danish Retail Award 216 er (fra venstre) Max Skov Hansen, Rema 1, Christian Kragbøll, Meny, og Kenneth Gade, Føtex. Foto: Kaj Bonne
Skrevet af: Henrik Denman

Prisen Danish Retail Award blev fredag overrakt til tre etablerede købmænd, der får prisen for at have flyttet fremtiden ind i butikken.

Danish Retail Award gives til de mest entusiastiske og forandringsskabende butiks- og varehuschefer i Danmark - både inden for dagligvare- og udvalgsvarehandlen. I år var alle tre prismodtagere fra dagligvarehandlen.

Det er kæderne, der indstiller kandidater til prisen.

De tre vindere er i år med dommerkomiteens begrundelser:

Max Skov Hansen, Rema 1000 i Carlsbergbyen

Han fik muligheden for at drive en Rema 1000 i Carlsbergbyen, men det var en midlertidig butik, så ligegyldigt hvor stor en succes, butikken ville blive, skulle den lukke igen.

Hans daglige arbejde og engagement i butikken har været stort, og butikken blev i 2015 kåret som Årets Butik i Rema 1000-kæden.

En af Max Skov Hansens anderledes måder at drive forretning på har været at inddrage lokalbefolkningen i butikkens daglige gang. Han har hjulpet udsatte i lokalsamfundet, bl.a. ved at ansætte tidligere misbrugere, hjemløse og udviklingshæmmede.

Samtidig har han sprunget rammerne for, hvad der kan sælges i en discountbutik med økologiske madvarer, Fair Trade-produkter og MSC-mærket fisk.

Christian Kragbøll, Meny i Wermlandsgade på Amager

Han har forandret en støvet SuperBest butik til en moderne Meny samtidig med, at han har udviklet sine medarbejdere til at være engagerede madarbejdere. Christian Kragbøll evner at tænke nyt og hele tiden være på forkant med udviklingen og samtidig involvere sine medarbejdere, så de ved, hvad der skal ske og dermed kan bidrage med nye ideer.

Der er mange spændende aktiviteter i butikken som smagsprøver hver dag, kokken som tilbereder og serverer smagsprøver, en bartender, der laver drinks til kunderne hver fredag og desuden en vinbar.

Grøntafdelingen er nytænkt med frugtvogne og mulighed for at få lavet egen juice, blande nødder og meget mere.

Han sendte i sommer en cykelvogn på Amager Strand med kolde vand med det for øje, at kunderne senere kom og handlede i butikken. Grillen har også været fremme, og der blev lavet smagsprøver til kunderne.

Alle butikkens tiltag har resulteret i en omsætningsstigning på 30 pct. i et presset marked.

Kenneth Gade fra Føtex i Korsør

Kenneth Gade har fokus på det lokale handelsliv og har inddraget de små butikker, så de også deltager aktivt i aktiviteterne og får glæde af den gode synergi i byen.

Kenneth Gade har sat sig på de sociale medier og har inddraget kunderne i sine tanker for varehuset og har spurgt kunderne, hvad de ønskede af deres lokale Føtex.

Han har startet "Torvelørdage" og den årlige begivenhed "Kongetogt", hvor varehuschefen og medarbejderne er klædt ud som vikinger. Han har også genoplivet byens gavekort med det formål, at kunderne lægger pengene i byen til gavn for kunderne, de øvrige butikker og Føtex.

Børneloppemarked afholdes i Føtex, og butikken inviterer også børnene ned i butikken, hvor de må sidde i kassen og scanne deres forældres indkøb.

Butikken er gået fra at være på kanten til at være lukningstruet til at løfte salget og bundlinjen væsentligt, og kundeandelen er steget med syv pct.

Prisen uddeles i samarbejde mellem Dansk Erhverv, ZBC Detailgruppen og Dansk Handelsblad.

 

Opdateret 10. nov 2020