Supermarkeder fordobler medicinsalg
Supermarkeder, Matas og kiosker sælger i dag flere end dobbelt så mange Panodil'er og Ipren'er, som før de store pakker med smertestillende piller krævede en recept fra lægen.
Salget af smertestillende medicin uden for apoteket er steget jævnt, siden oktober 2013 da receptpligten blev indført, og var i februar i år mere end dobbelt så stort som i februar 2013.
Det viser helt nye tal, som analyseinstituttet Nielsen har trukket for Dansk Handelsblad.
- De danske dagligvarekæder og benzinstationer har helt klart haft gavn af, at smertestillende medicin er blevet receptpligtigt i store forpakninger. Vi ser vækst i alle kanalerne, siger Rasmus Sarauw-Nielsen, Senior Client Executive, Nielsen.
- I 2014 så vi en opbremsning i salget i supermarkedskanalen, men det er nu vendt til 2-cifrede vækstrater i denne kanal også, siger han.
Nielsen har ikke apotekernes tal, og årsrapporten fra Statens Serum Institut over totalsalget af medicin er i skrivende stund ikke færdig. Det er derfor ikke muligt at sige med sikkerhed, om danskernes forbrug af smertestillende medicin er steget.
Men noget tyder på, at stigningen i højere grad skyldes, at danskerne nu køber medicin, hvor de køber dagligvarer.
Det totale salg af de svage smertestillende tabletter faldt nemlig allerede i 2013 med 2,1 procent, selv om medicinen kun var receptpligtig de sidste tre måneder af året. Derudover kan man formode, at nogle forbrugere har valgt at købe store glas, lige inden reglen trådte i kraft. Der kan altså være købt medicin i slutningen af 2013, som uden receptpligten først ville være købt i 2014.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Foto: Colourbox