Stregkoden bliver usynlig

4. maj 2016 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

 

Alle kender den traditionelle stregkodes striber, som præger emballager og etiketter. Nu er den usynlige stregkode imidlertid på vej ind i detailhandlen.

GS1 Denmark står for at introducere fremtidens usynlige stregkode, som er et digitalt vandmærke, der kan give leverandører, butikker og forbrugere flere fordele.

Det digitale vandmærke, DW Code, er en ny teknologi, som gør det muligt at trykke en usynlig stregkode overalt på produktets emballage. Den er således markant forskellig fra den traditionelle produktstregkode, EAN-13, som har været anvendt i 40 år, og som har givet adskillige emballagedesignere udfordringer.

Nye muligheder

Der er en anden forskel. Da det digitale vandmærke indeholder et GTIN-varenummer, kan DW Code linke til information i en database, hvor produktinformationer kan ændres dynamisk.

– Dette vil helt klart give mere korrekte og opdaterede informationer til forbrugerne. Naturligvis åbner det helt nye perspektiver for mærkevareejere og handlen med hensyn til hurtigt, billigt og effektivt at kunne ændre f.eks. produktinformationer, ernæringsindhold og allergener eller oprette kampagner, siger Jane Wulff, Head of Standards and Implementation i GS1 Denmark.

Hun understreger, at den nye stregkodetype vil være et supplement til EAN-13 stregkoden og ikke erstatte den.

Da stregkoden ikke sidder ét sted på produktet, bliver den nemmere og hurtigere at scanne ved kassen.

Det vil være en fordel for både butikkens kassemedarbejder og for de kunder, der benytter selvscanning.

Opdateret 10. nov 2020