Springer kassekøen over med mobilen
E-handelsgiganten Amazon skabte stor opmærksomhed, da de med det nye koncept Amazon Go rykkede ud over nettets grænser og aflivede kassemedarbejderen som jobfunktion i de fysiske butikker.
Konceptet er som udgangspunkt enkelt: Kunden går ind i supermarkedet og tager varerne ned fra hylderne og lægger dem i den medbragte pose eller taske. Så går kunden ud af butikken igen. På vej ud bliver kundens indkøb registreret, og betalingen sker automatisk.
Amazons nye supermarked har ingen kasser og dermed heller ingen kassekøer. Butikken er i stedet udstyret med en masse sensorer, der holder øje med, hvor varerne befinder sig og registrerer, hvis varen bliver taget ned fra hylden eller sat på plads igen.
Amazon Go blev lanceret i december 2016 i USA, og i løbet af i år har Amazon overført det til England.
En Coop-løsning
Men allerede nu et år efter lanceringen af Amazon Go er konceptet på vej ud i den traditionelle detailhandel. Englands andenstørste supermarkedskæde Sainsbury's er i gang med at teste en kassefri teknologi, der giver kunderne samme mulighed for at foretage hurtige indkøb som i Amazon Go. Løsningen, som Sainsbury's arbejder med, minder i vid udstrækning også om Coops Bip & Betal-løsning, som Coop allerede har udbredt til adskillige butikker.
Sainsbury's har lanceret er app, som for tiden testes i kædens supermarked ved Euston station i London. I første omgang kan den kun bruges til at købe måltider "on the go". Kunden scanner varernes stregkoder, føjer dem til den digitale indkøbskurv og betaler med mobilen. Når betalingen er gennemført, går man ud af butikken – uden om kassekøerne.
– Det er første gang, Sainsbury's eksperimenterer med kassefri løsninger, og det er også første gang for mange af vores kunder, så vi er spændte på at lære at forstå, hvordan vi kan bruge konceptet og udvikle et tilbud, der er anvendeligt for dem, der køber ind hos os, siger Natalie Dunn, der er ansvarlig for indkøbsoplevelser hos Sainsbury's.