Skepsis over for dagligvarehandel på nettet er uændret
Selv om omsætning i nogle onlinesupermarkeder stiger, er det stort set uændret, hvor stor en andel af danskerne der ønsker at købe mad via nettet.
Det viser en undersøgelse, som Eniro Danmark har fået foretaget årligt siden 2012.
I forhold til sidste år er det kun tre procentpoint flere danskere, der overhovedet har prøvet at købe deres dagligvarer på nettet.
Kun 8 pct. procent af danskerne foretrækker at købe produkter som gulerødder, rugbrød og mælk i et onlinesupermarked. Det tal lå i 2014, 2013 og 2012 på syv procent, viser undersøgelsen.
16 procent af danskerne har i 2015 prøvet at købe dagligvarer på nettet mod 13 procent i 2014. Og af dette mindretal siger over halvdelen, at de kun sjældent køber ind på nettet.
I hovedstadsområdet har 24 procent købt daglig varer på nettet, men kun 12 procent af nordjyderne og otte procent af vestjyderne har shoppet mad på nettet.
36 procent af de danskere, som har prøvet at købe dagligvarer på nettet, er mere tilbøjelige til at købe dagligvarer på nettet, hvis det er billigere end i fysiske butikker. 30 procent, hvis de ikke har overskud til at købe ind. Og 29 procent, hvis hverdagen er ekstra travl.
I alt 2.049 personer har deltaget i undersøgelsen.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Foto: Colourbox