Shell-storhandel kan få grønt lys i marts
Statoils køb af konkurrenten Shell er nået et skridt videre mod en godkendelse i EU.
Efter lang tids forarbejde har EU’s konkurrencemyndighed nu taget officielt hul på behandlingen af Statoil Fuel & Retails storkøb af konkurrenten Shell.
Fusionen omfatter overtagelsen af Shells i alt 315 servicestationer, hvoraf 225 er bemandede og med tilhørende butikker.
I forvejen har Statoil også over 300 stationer, og til sammen har de to en markedsandel over 40 pct. af brændstofsalget.
Størrelse af fusionen kom til at betyde, at der gik mere end 10 måneder, før den danske konkurrencekommissær Margrete Vestagers folk var klar til at behandle sagen - med en offentlig anmeldelse af fusionen 4. februar.
- Vi kan oplyse, at sagen har været behandlet af Kommissionen i nogen tid, idet vi har været igennem såkaldte ”præ-notifikations-drøftelser” med Kommissionen på baggrund af forskellige udkast til anmeldelse. Kommissionens offentliggørelse af, at man har modtaget anmeldelsen endeligt, betyder, at den formelle første fase, som løber i 25 arbejdsdage, nu er påbegyndt, siger An Kirstine Havsteen, som er kommunikationsdirektør i Statoil Fuel & Retail.
Ekstra omgang for få fusioner
Med den sagsbehandlingsfrist skulle der kunne ligge en afgørelse senest midt i marts.
Kommissionen kan imidlertid vælge at forlænge fasen med 10 arbejdsdage, hvis det skulle blive nødvendigt - og så er vi tæt på påsken i slutningen af marts.
Ifølge EU-kommissionen når over 90 pct. af fusionerne frem til en afgørelse i denne første fase. Resten - de mest komplicerede tilfælde - ryger ind i en fase to, som kan tage meget længere tid, 90 arbejdsdage.
Ingen i branchen venter, at dannelsen af så stor en aktør på det danske marked får lov til at glide igennem uden, at der skal sælges servicestationer fra. Spørgsmålet er bare, hvor mange - og under hvilke betingelser.
Fra Shell til Circle K
Da den store handel blev annonceret midt i marts sidste år, lød forventningerne, at Statoil og Shell ville køre videre som to separate selskaber med hver sit brand - i hvert fald for en tid.
Siden har den canadiske ejer af Statoil, Alimentation Couche-Tard, imidlertid skiftet strategisk tilgang, så Circle K nu er det ene brand, man holder sig til verden over.
I løbet af få måneder kommer de første Circle K-logoer op på Statoils stationer i Norge og Sverige, og fra 2017 breder Circle K sig i Danmark.
Sandsynligheden taler derfor for, at også de danske Shell-stationer, som Statoil får lov til at købe, ender under Circle K-mærket.