Servicekongen fra Sorø

4. jul 2017 -
This describes the image
||Svindel med stregkoder dynamiske GS1|||||||||||||||||||||| Leif Fredberg foran sit rullende kontor. Foto: John Ehbrecht||Foto: Colourbox |Jesper K. Andersen, formatdirektør i Dagli'Brugsen Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen|Arkivfoto: Mikael Hjuler|OLYMPUS DIGITAL CAMERA||||||||Arkiv
Skrevet af: Søren Tougaard

Få skifter karrierespor i en alder af 53 år, og endnu færre ønsker at blive selvstændig i en branche, der de forgange år har været i krise og ikke sådan lige har udsigt til medvind i overhalingsbanen.

Men Leif Fredberg er heller ikke som personer er flest.

I 2010 blev den tidligere detaildirektør i den nordsjællandske trælastkæde Johannes Fog headhuntet til at forpagte syv Shell-servicestationer på Sjælland.

I dag tæller Leifs driftsselskab Lefre Energi 18 stationer i Københavnsområdet og på Sjælland med i alt 300 medarbejdere og en omsætning, der sidste år var mere end 700 mio. kr.

Heraf blev omkring 200 mio. kr. hentet på områder som bilvask, kiosksalg, Danske Spil og pakkeservice, som er de områder, hvor selskabet tjener penge.

Selvfølgelig havde han også sine betænkeligheder i en branche, hvor behovet for servicestationer var blevet færre.

Derfor navngav Leif meget passende sin forretningsplan ”Last Man Standing”.

- Jeg havde arbejdet med detailhandel hele mit liv, og kunne se nogle synergier og muligheder, der gav mig en klar tro på, at jeg kunne gøre det bedre. For mig handler det om at gøre det enkelt. F.eks. har jeg og min højre hånd, driftschefen, ingen kontorer, men er i vores biler hele tiden og er ude at besøge stationerne. Det handler om nærhed, nærhed, nærhed. Beslutninger kan tages på stedet frem for, at de skal i udvalg og alt muligt andet. Og så har jeg nogle fandens dygtige forretningschefer, siger Leif Fredberg om opskriften på succesen.

Pakker skaber trafik
I 2015 blev Lefre Energi Gazelle-virksomhed. Udfordringerne var ellers til at tage og føle på.

Dagligvarebutikkerne udvidede deres åbningstider, mens bilerne kørte stadig længere på literen. Derfor måtte Lefre Energi også ud og finde nye forretningsområder for at skabe trafik.

- En vigtig detalje er, at vi leverer 250.000 postpakker om året, som giver en hel del ekstra kundestrøm. Når det vælter ind med pakker, som det f.eks. gjorde op til Black Friday eller under udsalg, gælder det om at være knivskarpe og have de rigtige tilbud.

- Vi møder vores kunder med aktiv selling. Du kommer som kunde ikke ind på min tank, uden du får et tilbud. F.eks. har vi netop solgt 10.000 slim Coca-Cola på ganske kort tid, ved at de står fremme på disken og er kolde og medarbejderne spørger kunden, om de ikke lige skal have en med, fortæller Leif Fredberg.

Tankpasser uden topstyring
Han kalder sig selv tankpasser i stedet for direktør. Sådan er virksomhedskulturen i Lefre Energi, hvor fleksibilitet og korte beslutningsgange er i højsædet.

- Forretningscheferne er kulturbærer og har meget vidde rammer og stor selvstændighed. Mange har en høj anciennitet og har været 10-20 år i branchen. De kender lokalområdet, og i en branche, hvor alle servicestationer ligger de samme steder, er det medarbejderne, der gør forskellen, uddyber Leif Fredberg.

2016 var et usædvanligt år for Lefre Energi målt på resultatet på 15 mio. kr. efter skat. Normalt ligger overskuddet omkring de 5 mio. kr., men køb og salg af servicestationer trak overskuddet op i selskabet.

Derimod er der udsigt til et mere normalt 2017 med en lille vækst, hvor selskabet foruden pakker især mærker fremgang på spilomsætningen, fastfood og bake-off og har en stabil indtjening på bilvask.

- 5 mio. kr. er jo ikke nogen stor overskudsgrad på nogen måde, men det ligger stadig i den gode ende af branchen. Du skal huske på, at jeg betaler 3 mio. kr. i løn hver måned, så det gælder om at holde tungen lige i munden, understreger Leif Fredberg.

Drømmer om flere
Han er lige blevet 60 år den 22. juni, men har bestemt ikke tænkt sig at drosle ned og tage den lidt mere med ro. Tværtimod har han appetit på endnu flere tankstationer.

- Drømmescenariet er at ekspandere, og jeg er klar til at forpagte over hele landet. Også i Jylland. Jeg er ikke interesseret i at få 50 men måske 25, så vi stadig kan bevare nærheden. Ofte forpagter man jo tankstationer i grupper på f.eks. fem, seks eller syv stationer ad gangen. Så selv om man lægger billet ind på de bedste beliggenheder, får man også nogle mindre gode beliggenheder med i pakken, fortæller Leif Fredberg, der med sommeren også går en højsæson i møde.

- Hele bilvaskdelen er bestemt ikke uvæsentlig for min forretning, så jeg er glad, når solen skinner og der er masser af pollen og insekter i luften, så selvfølgelig holder jeg også øje med vejrudsigten, siger tankpasseren fra Sorø.

Opdateret 10. nov 2020