Sallings kontorfolk i praktik i Bilka

29. maj 2018 -
This describes the image
| Mads Hvidtved Grand, direktør for kommunikation og CSR, og frugt og grøntchef i Bilka i Tilst, Michael Thisted, får en snak om de mange forskellige sorter af danske jordbær, der findes Foto: Helle-Karin Helstrand|Elektronik-indkøber Jens Mathiesen er på

Hvad skal jeg lige stille op med disse?

Mads Hvidtved Grand, direktør for kommunikation og CSR i Salling – tidligere Dansk Supermarked – er på butiks-besøg i Bilka i Tilst. Han står i frugt og grøntafdelingen med en pakke nektariner i hånden og ser lidt spørgende ud. Sammen med ham er afdelingsleder Michael Thisted.

Mads Hvidtved Grand er langt fra den eneste fra Sallings hovedkontor, der i uge 21 skiftede skrivebordet ud med butiksgulvet. I alt 230 medarbejdere fra hovedkontoret i Aarslev ved Aarhus er i praktik en dag.

- Målet er at komme tættere på både kunderne og butikspersonalet. En ting er, hvad vi kan sidde og lave på et kontor, noget andet er, hvad der virker i butikken, og samtidig vil vi gerne vide meget om, hvad vores kunder mener, siger Mads Hvidtved Grand.

Han har valgt frugt og grønt, fordi han oplever afdelingen som en spændende og levende afdeling, hvor alting kan ændre sig på kort tid.

- Jeg har bl.a fået en snak med Michael om skiltningen. Det kan være et tungt arbejde at få printet alle skilte ud i varehuset, når den nye tilbudsavis kommer. Er der måske flere skilte, vi skal producere centralt, siger Mads Hvidtved Grand.

Skal snakke med kunderne

I elektronikafdelingen er indkøber Jens Mathiesen på besøg. Det er ikke første gang, for som indkøber er han også med til at planlægge sortimentet, og blandt andet derfor kommer han tit i varehusene.

[caption id="attachment_69934" align="alignnone" width="300"] Elektronik-indkøber Jens Mathiesen er på besøg hos afdelingsleder i elektronikafdelingen i Bilka i Tilst Aqeel Amjad. De snakker bl.a. om udstillinger og sortiment.
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

- En af vores udfordringer er at skabe en smart udstilling, når vi eksempelvis kun kan benytte den tomme emballage til en Playstation, fordi spillekonsollen skal være låst inde for at forebygge svind, siger Jens Mathiesen.

Noget nyt for ham er, at han i praktikken også skal snakke med kunderne. Det plejer han ikke på et almindeligt besøg.

- Som tidligere butiksassistent i en pladeshop er jeg vant til at snakke med kunderne, så det har jeg det helt fint med. Jeg håber bl.a. at få en ide om, hvad kunderne mener om vores dvd og blue ray-afdeling, hvor vi har 400 titler. Vi sælger i vores fritvalgsmarked tre dvd’er for 100 kr. – finder de det interessant, eller er der andre tilbud, som vores kunder vil finde mere interessante, siger Jens Mathiesen.

Medarbejderne var fordelt på 20 Føtex-butikker, 18 Netto-butikker og fem Bilka-varehuse i mindre grupper, sam-mensat på tværs af afdelinger.

Opdateret 10. nov 2020