Salling giver penge til nyt talentprogram for detailelever

5. sep 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Selv om de færreste hovedkontorer vil være ved det, er der visse steder udfordringer med at få besat stillinger som salgsassistent. Det vil et nyt talentprogram, som Salling Group har været med til at udvikle, nu lave om på.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv, som har været med til at udvikle talentprogrammet.

- Det er vigtigt at sætte ekstrafokus på elever i detailhandlen, da de er meget vigtige for virksomhedernes kerneopgave. Derfor har Salling Group også medvirket i udviklingen af programmet. Med Talents of Retail skabes fremtidens medarbejdere, der omfavner og udnytter de nye muligheder og imødekommer kundernes behov, siger Jens Bjerg Sørensen, Bestyrelsesformand i Købmand Herman Sallings Fond, i pressemeddelelsen.

Salling Fondene har skudt 1 mio. kr. i projektet, der "samler den nyeste viden inden for digitale teknologier til brug for både online og fysiske butikker. Det fokuserer på service, kundeadfærd og omnichannel og blander det med et gedigent købmandskab og en moderne ledertilgang. Målet er at skabe fremtidens medarbejder i detailhandlen".

Læs også: Butikkerne har det laveste antal elever i mange år

Fokus på digital handel

Dansk Erhverv har sammen med HK Handel og flere virksomheder udviklet et speciale til de merkantile erhvervsuddannelser, der klæder eleverne på til at håndtere salg, kundekontakt og service i en digital tidsalder.

30 talenter bliver optaget og på den nyoprettede hjemmeside for programmet lyder det:

"Der er flere fag end på den sædvanlige salgsassistentuddannelse, og alle fag er på højeste niveau. Eleven kommer igennem et skræddersyet forløb med tre overordnede temaer: Retail of Today, Seamless Retail og Future Retail. Der vil være et udpræget internationalt fokus under uddannelsen, lige som der bygges en stærk kobling mellem den traditionelle detailhandel og digital handel."

Læs også: Dagligvarekæderne lokker med uddannelse

- Den digitale udvikling rykker på forretningsmodellerne, og kunderne stiller stadig højere og mere differentierede krav. Derfor har detailhandlen brug for endnu flere dygtige faglærte fremover, som kan håndtere de nye tendenser. Detailhandlen er mulighedernes land for unge, der kan og vil – og de er i høj kurs blandt virksomhederne. Det skal Talents of Retail være med til at vise, siger Claus Rosenkrands Olsen, uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv, i pressemeddelelsen.

Konkret er det Aarhus Business College, der har fået støtte fra Salling Fondene. Programmet udvikles i et samarbejde mellem Videncenter for Digital Handel og Viden om Data samt Salling Group, Dansk Erhverv og HK Handel.

Læs også: 24-årig butikschef i Spar: ”Jeg skal forsvare, at jeg ikke vil noget andet”

Opdateret 10. nov 2020