Røverne må luske bort
Danske servicestationer viser vejen til færre røverier. Men er resten af handelen klar til at følge op? For det er ikke kun penge, der er problemet - forstået som investeringer i butikken.
Det er også en manglende bevidsthed om, hvordan man skal håndtere en røver - og indimellem også en for lille indsats i forhold til at mindske risikoen for et røveri med små og store tiltag.
Dansk Handelsblad har utallige gange bragt sådanne gode råd her i avisen. Men alligevel oplever vi ofte ved selvsyn, at oplagte tiltag for at undgå røverier først iværksættes, når en butik er blevet røvet én gang.
Og vi bliver ofte fortalt af de ansatte, at de ikke har nogen viden om, hvad de skal gøre for at undgå røveri. Eller hvordan de skal reagere, hvis de pludselig ser ind i et pistolløb holdt op af en maskeret forbryder.
At blive udsat for røveri er så ubehagelig en oplevelse, at mange går til psykolog for at komme sig over det, og risikoen for traumer øges, hvis de ansatte er uforberedte og ikke forinden har talt om risikoen.
Når du ved, hvad du skal gøre, så mister du ikke kontrollen over situationen. Det er netop det at miste kontrollen, der traumatiserer. Så hvis din leder ikke tager hånd om risikoen, så tag det op og få punktet på næste personalemøde. Hvis du selv er leder, så sæt trop det for din egen og medarbejderes skyld på dagsordenen og giv alle (også ungarbejdere ved kassen) en instruktion i, hvordan situationerne kan opstå og undgås, og hvordan situationerne bør tackles, hvis de opstår.
Foretager I de nødvendige investeringer i kameraer og kontanthåndtering, så er jeg mere positiv i dag end for fem år siden i forhold til muligheden for at skræmme røverne væk. Men du skal tænke stort.
For hvis nogen havde spurgt mig for fem år siden, om servicestationerne kunne mindske antallet af røverier med 78 procent, så havde jeg været positiv, men reelt nok skeptisk over for, om målet kunne nås.
At røverne undgår bankerne er jo rimeligt indlysende, for det er jo næsten umuligt - også for os almindelige kunder - at
finde en bank, der har kontanter liggende.
Derimod er det noget af en bedrift af servicestationerne, at de har fået røverne til at gå uden om dem.
Så nu gælder det om at holde fast og lære af de gode erfaringer fra servicestationer, for supermarkeder og discountbutikker har trods alt også oplevet et fald i antallet af røverier, men slet ikke i samme omfang.
Nu må målet være at nå samme succesrate via målrettede indsatser.
Så er du klar? Er din chef, din kæde og dine medarbejdere?
Gode ind- og udsigtsforhold, så forbipasserende kan se, hvad der foregår i butikken Overskuelig indretning af butik, så en røver føler sig overvåget Aftaler med nabobutikker om at være opmærksomme på mistænkelige episoder Højdemarkeringer ved døre Udendørsbelysning Tv-/videoovervågning Overfaldsalarm Lukket kontantsystem Pengeskuffen lukkes/låses Skiltning af sikkerhedsniveau
Kilde: barhandel