Prognose: Reitan overhaler Dagrofa

2. dec 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Figen Samsøe
Skrevet af: Henrik Denman

Reitangruppen, der står bag de succesfulde kæder Rema 1000 og 7-Eleven, vil inden 2025 overhale Dagrofa som den tredjestørste spiller i dansk dagligvarehandel.

Det spår den nye prognose for dagligvarehandlen frem til 2025, som Retail Institute Scandinavia offentliggjorde torsdag.

Mens Coop ventes at bevare positionen som den største aktør i dansk dagligvarehandel med en markedsandel på 35,1 pct. i 2025 og med Dansk Supermarked som nummer to med 32,8 pct., ventes Dagrofa og Reitan at bytte placeringer.

Dagrofa er i dag den tredjestørste spiller med 12,8 pct., mens Reitan har 11,1 pct. I 2025 ventes Reitan med en markedsandel på 12,9 pct. at overhale Dagrofa, der spås at få en markedsandel på 12,2 pct.

Den nye prognose forudser, at antallet af dagligvarebutikker fortsat vil falde i de kommende år, hvor vinderne i kampen om danskernes husholdningspenge især bliver discountkæderne, mens taberne bliver de små nærbutikker.

Mindre discountvækst

De seks discountkæder vil øge deres markedsandel fra de nuværende 41,7 pct. til 43,2 pct. i 2025, og det er en lavere vækst end hidtil forudset.

Tre kæder ventes at tage den store del af discountkagen i de kommende år, nemlig Rema 1000, Lidl og Kiwi, hvor-imod væksten ventes at blive bremset i Netto, Fakta og Aldi.

Til gengæld forudser prognosen, at lavprisvarehuskæden Føtex vil udnytte liberaliseringen i planloven til at åbne nye butikker i bymidter i en række provinsbyer og i nye aflastningscentre.

Prognosen forudser også, at de store supermarkeder vil vinde markedsandele, især fordi Dagrofa ønsker at udvide Meny-kæden til at blive landsdækkende.

Adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia forventer, at forbruget af dagligvarer vil øges med godt fire procent frem mod 2025, mens forbruget i conveniencebutikkerne ventes at falde med godt 14 pct. i perioden.

Den store vækst i danskernes madforbrug ligger dog på restaurantmarkedet, og hvis dagligvarehandlen skal have en større vækst fremover, skal omsætningen primært hentes fra udespisningsmarkedet.

Prognosen fra Retail Institute Scandinavia forudser også en vækst i salget af dagligvarer på nettet. Den samlede e-handel med dagligvarer vil stige fra ca. to mia. kr. i år til fire-fem mia. kr. i 2020 og helt op til syv-otte mia. kr. i 2025

Opdateret 10. nov 2020