Prognose: E-handlen runder 135 mia. kr. i år
2017 blev helt som ventet nyt rekordår for danskernes e-handel. I alt købte vi varer og services for 123 mia. kr. i danske og udenlandske netbutikker mod 111 mia. kr. i 2016, fremgår det af Dansk Erhvervs e-analyse 2017.
Og erhvervsorganisationen forventer, den stigende e-handel brager videre i de kommende år i takt med, at forbrugerne mellem 18 og 29 år får flere penge mellem hænderne og ændrer deres forbrugsmønster, mens nye digitale forbrugere kommer til.
Således vurderer Dansk Erhverv, at danskerne e-shopper for 135 mia. kr. i år, mens beløbet næsten udgør 200 mia. kr. i 2022.
Stigende nethandel i udlandet
E-handlen med services som rejser, koncertbilletter mv. udgjorde i 2017 65 pct. af den samlede e-handel, mens de fysiske varer tegnede sig for ca. 43 mia. kr.
Heraf stammer varekøb for ca. 14 mia. kr. fra udenlandske netbutikker.
Tilbage i 2014 var det godt en fjerdedel af den samlede danske e-handel, der stammede fra udlandet.
- Den danske grænsehandel med varer har nu overhalet den traditionelle, fysiske grænsehandel. Det viser, at danske butikker ikke bare er i konkurrence med hinanden eller butikker i vores nabolande, men også med butikker i fjernere lande som f.eks. Kina, udtaler Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv, om udviklingen.
Butikker smelter fortsat sammen
Trods tocifrede vækstrater udgjorde nethandlen med varer endnu blot 11 pct. af danskernes samlede varekøb sidste år. Dermed er de fysiske butikker stadig langt det foretrukne indkøbssted for de danske forbrugere.
Hvor 80 pct. af danskerne i 2016 havde handlet over nettet det seneste halve år, var det tal steget til 83 pct. i 2017.
Samtidig orienterer ca. en fjerdedel af e-handelsforbrugerne sig på nettet, før de køber varer i en fysisk butik, viser Dansk Erhvervs e-analyse.
- Den fysiske butik spiller en vigtig rolle. Det understreges af, at flere netbutikker åbner fysiske butikker, hvor deres kunder blandt andet kan prøve varerne og få rådgivning. E-handel er blevet en salgskanal ved siden af den fysiske butik, og kunderne forventer begge dele, siger Henrik Hyltoft.