Prognose: Discount har ramt et loft

1. nov 2018 -
This describes the image
Salling Group Netto Loyalty Group Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Det er kun få år siden, at tilgangen af nye discountbutikker herhjemme så ud til at være ustoppelig. Seks discountkæder havde stort set alle sammen ambitiøse ekspansionsplaner.

På højden af den udvikling spåede Retail Institute Scandinavia, at der ville komme helt op til 1900 discountbutikker, hvor der i dag er et godt stykke under 1500.

Men siden lukningen af Kiwi-kæden sidste år er luften i den grad gået ud af den ballon, at der i den nyeste prognose nu kun er forventning om 1550 discountbutikker i Danmark i 2028.

Det vil kun være 79 butikker flere, end der er i dag. Og de 1550 discountbutikker i 2028 er samtidig 43 færre, end da antallet toppede med 1593 butikker i en ren åbningsrus for fire år siden.

Dyr og vanskelig ekspansion

Prognosemager Henning Bahr, der er adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, forholder sig skeptisk til, om kæder som Lidl, Netto og Rema 1000 lykkes med at etablere alle de nye butikker, de har sagt, at de gerne vil have.

Ikke mindst fordi de slås om de samme placeringer i København og andre større byer.

- Det virker ikke umiddelbart realistisk, at der er plads til så mange flere lavprisbutikker, og det bliver vanskeligt (og dyrt) at sikre sig de attraktive beliggenheder i de største byer. Dette vurderes at nedsætte væksten for butikstypen betydeligt i prognoseperioden, hvor der også vil være stigende behov for at lukke eller flytte de mange gamle, små og knap så tilgængelige lavprisbutikker, skriver han.

Mens den norskejede franchisekæde Rema 1000 spås at nå et mål på 400 danske butikker om 10 år – mod nu ca. 320 - er der mindre tiltro til, at Salling Groups markedsleder Netto kommer i nærheden af det næste mål på 600 butikker, når de første 500 er blevet en realitet senere i år. 520 Netto’er i 2028 lyder vurderingen på.

Omsætningen vokser

Også tyskejede Lidl spås at vokse fra nu 114 butikker til 150 om ti år. De to resterende discountere, Coops Fakta og tyske Aldi, har begge lukket mange butikker de seneste år, og de spås et fortsat fald i det samlede antal.

Trods friske meldinger fra Faktas nye kædedirektør John Hornbech Christensen om ny ekspansion bliver Fakta spået en tilbagegang til 310 butikker – fra nu 359 - for Faktas vedkommende.

Mens antallet af butikker ikke helt når tidligere års højder, vil discountbutikkernes andel af den samlede dagligvareomsætning dog fortsat stige lidt. Fra nu 40,9 pct. til 43,2 pct. om 10 år.

- Det mest tankevækkende er, at forbrugerne vil opfatte de fleste af dem som deres (foretrukne) supermarked, simpelthen, fordi de dækker stort set alle forbrugerens behov for dagligvarer, lyder kommentaren fra Retail Institute.

Læs også: E-handel med dagligvarer spås at nå 12 mia. kr.

Opdateret 10. nov 2020