Priskonkurrence sænker indtjeningen i Matas

30. maj 2017 -
This describes the image
Matas er i gang med at modernisere sine butikker. Arkivfoto: Peter Sørensen
Skrevet af: Henrik Denman

Matas formår at holde sin markedsposition, men den øgede priskonkurrence inden for personlig pleje koster på indtjeningen.

Det viser det nye årsregnskab for 2016/17 fra Matas. Omsætningen blev en smule over sidste års resultat og landede på 3,5 mia. kr.

Resultatet opgjort som EBITA blev 551 mio. kr., som var en nedgang i forhold til de 590 mio. kr., Matas nåede året før. Årets resultat faldt 7 pct. til 339 mio. kr.

- Regnskabsåret 2016/17 har været et travlt og udfordrende år, præget dels af implementeringen af 2020-strategien ”Den ultimative forskel” og dels af en tilpasning til de hastige ændringer på det danske marked for personlig pleje. Vi er derfor meget tilfredse med, at det lykkedes at fastholde vores markedsposition og øge vores omsætning i forhold til sidste år, siger adm. direktør Terje List.

Den samlede indtjening i Matas er på et lavere niveau end sidste år, hvilket primært kan tilskrives øgede omkostninger i forbindelse med implementering af 2020 strategien samt øget priskonkurrence i personlige pleje-kategorien.

Matas er godt i gang med at implementere 2020-strategien med en modernisering af butikker, en ny priskommunikation og lanceret en overbygning til Club Matas samt en ny app, der hurtigt har fået mere end 500.000 brugere.

Terje List forventer at kunne fastholde kædens vores markedsposition og øge indtjeningen i 2017/18.

Opdateret 10. nov 2020