Populært rugbrød med nyheder
I dag har erhvervslivet et væld af varebiler at vælge imellem. Sådan var det ikke for et par generationer siden, så Volkswagen ramte plet, da man for præcis 65 år siden lancerede varevognen Transporter.
Herhjemme fik den hurtigt kælenævnet ”Folkevognsrugbrødet”, som i dag nærmest er blevet kult. Men erhvervslivet kan jo ikke leve af nostalgi, og derfor sørger VW løbende for at udvikle og modernisere den populære varebil.
Det er der også god grund til, for VW Transporter har i årtier toppet salgslisterne og har konstant ligget i skarp konkurrence med især Ford Transit om at være den mest solgte varebil.
Alene forgængeren til den nye version af Transporter, kaldet T5, blev i sine 12 års levetid solgt i mere end to mio. eksemplarer.
Mere komfort
Nu er tiden kommet til en ny generation, hvor VW nok en gang viser vejen for, hvordan en moderne varebil kan udformes og indrettes, så den imødekommer erhvervslivets distributionsbehov i dag.
Dansk Handelsblad har prøvekørt den nye Transporter generation seks, som introduceres herhjemme om ganske kort tid, og man lægger især mærke til bilens komfort.
Transporter har en fast undervogn, hvor den fint afstemte affjedring og de elektroniske støddæmpere giver god kørsel.
Kabinen er velindrettet med bedre sæder og mere aflæggeplads end tidligere og er optimeret med hensyn til de muligheder, moderne varebiler kan have. En forbedring er det således, at kabinen er blevet mere støjsvag.
Mange brugere vil med glæde tage det nye infotainmentsystem med de rimeligt store touchskærme til sig.
Assistsystemer
Der er således flere assistsystemer at vælge imellem. Bl.a. systemet front assist, der registrerer afstanden til forankørende køretøjer og forkorter bremselængden, hvis der opstår en kritisk situation. Føreren får en akustisk og visuel advarsel og mærker et ryk i bremsepedalen.
Transporter kan også udstyres med en såkaldt adaptiv fartpilot, der via sensorer holder den passende sikkerhedsafstand til forankørende biler ud fra den pågældende hastighed. Men det fratager naturligvis ikke føreren at holde sin fulde opmærksomhed for trafikken rundt omkring bilen.
Transporter udstyres med en ny generation TDI dieselmotorer, som udmærker sig ved at have et betydeligt mindre brændstofforbrug end de tidligere motorer. Forbruget opgives til at være op til 15 pct. mindre.
Serien af 2-liters dieselmotorer fås med forskellig ydelse fra 84 HK til den nye 204 HK.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Henrik Denman