Nordjyske udbrydere har tocifrede vækstprocenter
Græsset er altså grønnere på den anden side, siger de nordjyske købmænd Harald og Ole Thomsen som et svar til salgsdirektør i Meny, Kennet Berlin.
Sidstnævnte sagde i sidste uge i Dansk Handelsblad om en kommende ny kæde af selvstændige købmænd:
”Det er nemt at påstå, at alt kan gøres til halv pris i en ny kæde. Men tro mig: Græsset er ikke grønnere på den anden side, det kræver sammenhold og store fælles kræfter.”
De to nordjyske købmænd brød med Dagrofas kæder i sommer, da SuperBest-kæden lukkede ned, og købmændene ikke ville med i Meny. I stedet etablerede de en lille ny kæde, Superland, med ønsket om at blive flere. Købmændene har butikker i Tårs og Sindal.
Siden købmændene brød med Dagrofas kæder, er omsætningen steget med 11 pct. i butikken i Tårs og 14,5 pct. i den i Sindal.
- Vi har nu indrettet butikkernes sortiment efter vores kunder. Det betyder, at vi tjener lidt mindre på den enkelte vare, fordi vi ikke har de højavancevarer, som vi sagde nej til i Meny. Til gengæld sælger vi meget mere, siger Harald Thomsen.
Købmændenes to butikker bliver formentlig begyndelsen til en ny kæde, som tidligere Spar-direktør Michael Østergaard forventer vil se dagens lys i 2017. Kæden har navnet Dygtige Købmænd, og medlemmerne forventes at blive en lang række Dagrofa-udbrydere.
Vil gerne være en del af en kæde
Superland-købmændene er nemlig slet ikke modstandere af et kædesamarbejde, men de mener, at det har været alt for dyrt at være med i Dagrofas kæder.
- Vi har sparet cirka 450.000 kroner i hver af vores butikker i de syv måneder, vi ikke har skullet betale kædekontingent. Selvfølgelig har vi i de måneder haft glæde af det markedsføringstilskud, som Dagrofa har forhandlet hjem, og vi er da også klar over, at vi skal betale kontingent i en ny kæde, siger Harald Thomsen.
Han forventer dog, at kontingentniveauet vil være betydeligt mindre.
- Vi skal selvfølgelig også fortsat forhandle en del af vores tilbud hjem, og det har vi gode erfaringer med. De seneste syv måneder har vi opnået rabatter svarende til cirka en halv mio. kroner mere per butik, end før vi blev Superland. Det giver os nogle meget tilfredsstillende tal på bundlinjen, selv om vi har haft engangsudgifter ved at skifte navn, siger Ole Thomsen.
Plads til mere selvbestemmelse
Han ser det til gengæld som en stor fordel, at butikkerne ikke hele tiden får besøg af forskellige kædekonsulenter.
- Man kan godt have gavn af en konsulent - som den sidste vi havde i SuperBest. En, der kan se butikken med andre øjnene, men vi har som selvstændige købmænd ikke brug for konsulenter, der kommer for at tjekke, om billeder af købmanden er på skiltet, eller om vi sælger de rigtige pølser på tilbud. Det er også rart, at vi har kunnet flytte vores tilbudsstart til onsdag, så vi har ro op til weekenden, siger Ole Thomsen og tilføjer, at al markedsføring sker via de lokale aviser og Facebook.
Lønomkostningerne i de to butikker er ikke steget, men selvfølgelig har Harald og Ole haft lidt mere travlt.
- Men det har været meget sjovere, siger Ole Thomsen.