Nordisk indsats mod skjult reklame
Skjult reklame på de sociale medier er blevet så stort et problem, at de nordiske forbrugerombudsmænd vil koordinere indsatsen på området.
De nordiske forbrugerombudsmænd oplever på tværs af landene stigende problemer med blogindlæg eller statusopdateringer på de sociale medier, hvor det ikke tydeligt fremgår, at der er tale om reklame.
På den baggrund har forbrugerombudsmændene på et møde i Oslo besluttet at koordinere indsatsen på området.
Nye udfordringer
- Markedsføringen er i høj
grad flyttet over på de so
ciale medier. Det skaber helt nye udfordringer for forbrugerne, for det er ikke altid helt nemt at gennemskue, om et blogindlæg er reklame, og hvem der står bag. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi nu har besluttet at styrke vores indsats på tværs af de nordiske lande, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
De enkelte nordiske lande har hver især sat forskellige initiativer i gang mod skjult reklame. I Danmark har Forbrugerombudsmanden længe haft fokus på problemet, og hun offentliggør snart en række gode råd til bloggere om, hvordan de kan sikre sig, at de overholder markedsføringsloven.
" Det er ikke altid helt nemt at gennemskue, om et blogindlæg er reklame, og hvem der står bag. "
CHRISTINA TOFTEGAARD NIELSEN, FORBRUGEROMBUDSMAND