Manden bag det italienske madmekka
Idémanden bag Eataly, Oscar Farinetti, kan ikke just siges at sætte sit lys under en skæppe.
– Velkommen til den største forretning i verden, som er målrettet italiensk mad. Vores ambition er at gøre den til det mest besøgte sted i Rom efter Colosseum og Vatikanets museer, sagde han således, da han i 2012 slog dørene op til sit nyeste madmekka i Rom. Navnet er en sammensætning af de to engelske ord "Eat" og "Italy"
Han grundlagde det overvældende fødevarekoncept i Torino i 2007 i Norditalien, og fra en enkelt butik er imperiet vokset til at omfatte ni Eataly forretninger i Italien og yderligere 10 andre steder i verden. Ikke mindst i USA er begejstringen over Eataly stor.
I de kommende tre år planlægger Oscar Farinetti at åbne yderligere fire-fem forretninger i Italien, et lignende antal i Nord- og Sydamerika og muligvis også i London og Paris.
Den nyeste Eataly er forretningen i Rom, som er indrettet i en nedlagt jernbaneterminal fra 1990, som blev bygget til at håndtere de mange rejsende, der i forbindelse med VM i fodbold skulle transporteres mellem Roms internationale lufthavn Fiumincino og det centrale Rom.
Omgivelserne
En del af konceptet er at gå i en stor bue uden om nybyggeri. Oscar Farinetti har fra dag ét valgt tomme industribygninger eller nedlagte butikker. Eataly i Torino er således indrettet i en gammel fabriksbygning, i øvrigt ved siden af Fiats historiske bilfabrik, I Bologna er Eataly indrettet i en gammel biograf og i Genova i et historisk palads.
Omgivelserne er ikke afgørende for Oscar Farinetti, for han er overbevist om, at kunderne nok skal finde vej, hvis bare kvaliteten og oplevelsen er tilstrækkelig god.
– Ideen bag Eataly er, at det er et sted, hvor man kan købe ind, spise og studere mad, sagde han i forbindelse med åbningen af butikken i Rom.
Farinetti har især hentet inspiration til sit koncept i Istanbuls bazarer, hvor man kan slentre rundt mellem de mange stader og nyde godt af den store ekspertise hos stadeholderne.
Tekst og foto: Henrik Denman
hede@dhblad.dk