Mærkevarer får tæsk af private labels

2. okt 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

En nyligt afsluttet undersøgelse foretaget af analysevirksomheden 4B Research slår fast, at kvaliteten af de billige private label produkter opleves som lige så god eller endda bedre end de dyrere mærkevarer.

- Der er større profitmargen på mærkevarerne, og derfor er det ofte dem, der fremhæves i markedsføringen, som også er med til at løfte prisen i vejret. De typiske salgsargumenter for mærkevarerne går på kvaliteten, men vores undersøgelse viser med al tydelighed, at det argument altså ikke altid holder i byretten, forklarer direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd, Dennis Blome, i en pressemeddelelse.

4B Research har spurgt ca. 100 kantiner, storkøkkener, hoteller og kursus-/konferencecentre, der alle bruger private label produkter, om deres oplevelser med dem.

37 pct. siger, at kvaliteten af private label produkterne er god. 36 pct. mener, at private label produkterne har samme kvalitet som mærkevaren, og fem pct. mener, at kvaliteten er bedre. Kun ni pct. mener, at kvaliteten af private label produkterne er bedre.

Ingen adspurgte kan melde om spisende, der har bemærket skiftet fra mærkevaren til private label.

- De, der er skiftet til private labels og er godt tilfredse, skifter ikke tilbage til mærkevaren uden vægtige argumenter, siger Dennis Blome.

Af Henrik Denman

hede@dhblad.dk

Foto: Henrik Frydkjær

Opdateret 10. nov 2020