LZ Retailytics: De 10 mest produktive dagligvarekæder i Europa
De største danske dagligvareaktører glimrer ved deres fravær i LZ Retailytics seneste analyse af de mest produktive dagligvarekæder i Europa.
I analysen har det internationale analysebureau set nærmere på, hvem der er de 10 mest produktive dagligvarekæder i Europa, og hvad der kendetegner aktørerne.
Opgørelsen sammenligner kædernes gennemsnitlige salg per kvm. Og her slår det italienske supermarkedskoncept Esselunga alle øvrige europæiske aktører med et salg på 17.084 euro per kvm., svarende til 127.288 kr.
Superstore Esselunga indtager også listens fjerdeplads med kædens varehusformat, der i snit sælger for 15.617 euro (116.358 kr.) per kvm.
LZ Retailytics angiver Esselungas evne til hurtigt at opsamle og implementere nye fødevaretrends i hele butiksnettet, som afgørende for virksomhedens topplacering over de mest produktive kæder.
Sælger dobbelt så meget
Nummer to og fem på listen er Aldi Süd Ireland og Aldi Süd UK med en gennemsnitlig omsætning per kvm. på henholdsvis 126.878 kr. og 115.694 kr.
Også listens syvendeplads er en discounter i Irland, nemlig Lidl, med et kvadratmetersalg på 104.102 kr.
I det hele taget er både Lidl og Aldi Süd dominerende på listen over de 100 mest produktive dagligvarekæder i Europa med henholdsvis 15 og syv placeringer, oplyser analysebureauet.
- I Irland og Storbritannien er de specielt produktive som følge af, at deres popularitet de senere år er eksploderet, uden at kæderne i samme takt har ekspanderet, skriver LZ Retailytics i en kommentar.
Listens nummer tre er den belgisk markedsleder Colruyt med et gennemsnitssalg på 124.941 kr. per kvm.
- Europas 10 mest produktive dagligvareaktører sælger dobbelt så meget per kvm. end de fleste andre. ICA Nära på plads nummer 100 (med et salg på 57.888 kr., red.) illustrerer dette, lyder det i analysen.
Oversigten over de 10 mest produktive aktører viser desuden, at fire opererer i Storbritannien, to i Irland og Italien, mens de sidste har hjemme i henholdsvis Rusland og Belgien.
Samtidig er der ikke et format, der dominerer som det mest produktive.
Tre af de 10 aktører på listen er henholdsvis discount- og supermarkedskæder, mens to er opgjort som minimarkeder.
- Vores data viser, alle dagligvareformater har potentiale til at opnå en høj produktivitet, også selv om man som discounter eller supermarked i forvejen indtager en klar førerposition, lyder det i analysen fra LZ Retailytics.