Lys og farver på fremtidens Matas-butik
I det nye butikskoncept er Matas’ digitale verden gjort tydelig for kunderne.
Materialistkæden Matas skruer op for butiksoplevelsen i sit nye koncept.
I kædens flagskibsbutik i shoppingcentret Field’s i Ørestad er inventar, indretning og lys totalt ændret. Butikken er kædens første med den moderne indretning, og den næste butik med det nye koncept bliver Matas i shoppingcentret Bruun’s Galleri i Aarhus. Det nye koncept ventes at danne grundlag for lignende ændringer i andre af kædens butikker.
Ifølge regionsdirektør i Matas, Helle Darling, ønsker kunderne en spændende indkøbsoplevelse med masser af inspiration og nye varer.
– Men samtidig ønsker de hurtigt at kunne finde frem til det, de kom efter. Derfor har vi gjort meget ud af at indrette en nem og visuel navigation rundt i butikken, hvor kunderne møder næsten 15.000 forskellige varer, forklarer hun.
Nemt at finde varerne
Det nye koncept stråler af lys og farver. Rundt om i hele butikken har mærkevareleverandørernes lysreklamer en fremtrædende plads og er med til at gøre butikken meget lys.
Samtidig får kunderne nemmere ved at finde rundt i butikken. De kan finde vej ved hjælp af områdeskilte og klar skiltning på reolerne.
Der er også gjort meget ud af oplevelserne, hvad enten man ønsker at ose blandt de nyeste tendenser i Beauty-afdelingen, selv prøve farver og pensler ved makeup-spejlene i en afdeling, hvor indretning og belysning minder om en teaterscene, eller man vil finde nyheder inden for fødevarer og helse.
Omnichannel
– Foruden en stor hovedkasse har vi et nyt kasseområde med omnichannel, hvor vi viser, at det er nemt at handle både online og i butikken, siger Helle Darling.
I butikken er Matas’ digitale verden gjort tydelig for kunderne. Der er reoler, hvor kunderne kan blive inspireret til at gå på nettet. På en indbygget skærm kan de f.eks. kigge rundt efter aktuelle Club Matas pointshop-præmier, og de kan se et fysisk udvalg af varer, som kun fås i Matas Webshop, men som man kan bestille i butikken og afhente senere. Club Matas har ca. 1,6 mio. medlemmer.
I det nye koncept er der også ekstra fokus på Matas’ egne varer, som både omfatter de kendte stribevarer og de øvrige Made by Matas-varer. Synligheden er skabt med en central placering i butikken, hvor kædens egne serier er samlet, og det er lige under en megaskærm med levende præsentation af konceptet Made by Matas.