Løvbjerg skaber overskud efter tre år med røde tal
Efter at have tabt 28 mio. kroner før skat i løbet af de seneste tre år har den familieejede supermarkedskæde Løvbjerg afsluttet regnskabsåret 2015 med et overskud på 3,7 mio. kroner før skat – 2,2 mio. kr. efter skat.
- Det har været en svær balance. Vi har gået benhårdt efter overskud i 2015, men samtidig har vi også tænkt langsigtet. Vi kunne godt have lavet endnu større overskud i 2015, men vi har foretaget nødvendige investeringer i blandt andet uddannelse af nøglemedarbejdere fra butikkerne, og vi har også investeret i vores markedsføring, siger adm. direktør Jesper Due, der afløste Frank R. Andersen som direktør for to år siden efter at have været salgs- og marketingsdirektør i kæden i et halvt år.
Øget omsætning
En af årsagerne til overskuddet er en øget omsætning. Efter at have afsluttet 2014 med et omsætningsindeks på 98,9, ligger omsætningen i 2015 på indeks 101, svarende til 1,045 mia. kroner.
- Vi har naturligvis også kigget grundigt på vores omkostninger. Det kan man ikke undgå i dagligvarebranchen. Vi er nødt til at blive mere effektive for hvert år. Men omkostningsreduktionerne ligger ikke kun på lønninger. Også andre konti som f.eks. husleje og energiomkostninger er blevet trimmet i jagten på overskud, siger direktøren.
Dette års resultat forventes at ligge nogenlunde på niveau med 2015.
- Gerne en smule bedre, men vi løfter ikke indtjeningen med 15 millioner, som vi gjorde fra 2014 til 2015. 2016 er i højere grad et konsoliderings-år, hvor vi skal bevise for os selv, at 2015 ikke var en døgnflue. Samtidig skal året bruges til at gøre os klar til de kommende år ved at sikre den rigtige organisation og de rigtige planer for fremtiden, siger Jesper Due.
Løvbjerg-kæden består af 16 supermarkeder i Jylland og på Fyn, og er for tredje generation i træk ejet af Løvbjerg-familien. De nuværende ejere, Jan og Erik Løvbjerg, har ingen planer om at sælge kæden.