Leverandører bliver digitale

7. jun 2017 -
This describes the image
Foto: Mikael Hjuler
Skrevet af: Henrik Denman

Leverandørerne skal gøres klar til at kunne udnytte de muligheder, som digitaliseringen i dagligvarebranchen byder på. Derfor sender leverandørerne i denne tid medarbejdere på kurser om digitalisering, som DLF – Dagligvareleverandørerne har sammensat med Lifted Competence.

E-handel er et område, hvor digitaliseringen spiller en stor rolle, men leverandørerne skal også være klar til at spille med i den øgede digitalisering, som finder sted i butikkerne – både i forholdet til forbrugerne og til leverandørernes kunder, kæderne.

– Digitalisering er en del af vores strategi, og den går på tværs af alle kanaler. Derfor er det naturligt at sætte fokus på det i vores sektor, siger direktør Niels Jensen, DLF.

– Vi kan se, at e-handel er en vigtig driver af den digitale udvikling. Men for os er det vigtigt at se på det bredere end bare e-handel. Det er også f.eks. loyalitetskort, og det er digitalisering i butikken. Vi tror på, at digitalisering kommer til at være et væsentligt element i den forandring, som vores branche kommer til at gennemgå. Derfor er det vigtigt, at vi klæder vores medlemmer på til den øgede digitalisering, siger han.

Tre uddannelser

DLF har i samarbejde med Lifted Competence sammensat tre uddannelser, som er mål-rettet leverandørerne. Uddannelsen om digital markedsføring i dagligvarebranchen skal give leverandørerne værktøjer til at lave digital forretningsudvikling med kunderne i handlen, og her får deltagerne en indsigt i betydningen af den digitale udvikling.

Leverandørerne skal blive klar til nye former for samarbejde med handlen, hvor man forventer en digital dialog. Et andet kursus fokuserer på shopper marketing, og her hand-ler både om e-handel og om de digitale muligheder, som leverandørerne skal udvikle i samarbejde med handlen. Det handler både om digitale løsninger i den fysiske butik og om at gøre vejen til forbrugerne kortere ved hjælp af digitale løsninger. Den tredje uddannelse er en professionel diplomuddannelse i digital marketing, som er tilpasset dagligvarebranchen.

Opdateret 10. nov 2020