Kunderne går uden om nyhederne

11. aug 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Alle råber efter nyheder i dagligvarehandlen. Kunderne vil smage nye varianter, og handlen vil præsentere nye produkter. Men i virkeligheden er danskerne tilbageholdende, når det gælder om at afprøve de nye dagligvarer.

Når danskerne køber ind i supermarkedet, er det i høj grad de samme varer, som de lægger i kurven gang på gang, viser en ny Nielsen-undersøgelse.

Dagligvarebranchens lyst, evne og mulighed for at udvikle nye produkter er jævnligt til debat. Kæderne opfordrer producenterne til at sætte mere skub på idéudviklingen og præsentere forbrugerne for flere nyheder, der gør det mere spændende at gå på indkøb, og producenterne siger, at de hellere end gerne vil udvikle nyheder, men at de er presset så hårdt, at det går ud over produktudviklingen.

Forsigtige forbrugere

Men hvad siger forbrugerne? Den nye undersøgelse fra Nielsen fortæller, at danske forbrugere er lidt forsigtige med at prøve noget nyt, når de køber ind.

Kun 25 pct. af de danske forbrugere lagde noget nyt i indkøbsvognen sidste gang, de var ude at handle.

Til sammenligning prøvede hele 44 pct. af de europæiske shoppere noget nyt på den seneste indkøbstur.

Samtidig foretrækker 55 pct. af danskerne at købe et nyt produkt fra et varemærke, som de kender i forvejen.

Det fremgår af Nielsen-undersøgelsen "Looking to Achieve New Product Success?", som Nielsen har foretaget blandt 30.000 forbrugere i 60 lande omkring indkøbsvaner og holdninger til nye produkter.

De lande, hvor forbrugerne er mest villige til at prøve nye produkter, er Rumænien med 68 pct., Italien med 57 pct. og Polen med 57 pct..

Ønsker nyheder

Samtidig med, at danskerne er de mest forsigtige i Europa mht. at prøve nye produkter, vil de danske forbrugere alligevel gerne have mere innovation og flere nye varer på hylderne at vælge imellem. Danskerne efterspørger flere nye produkter til en rimelig pris, varer som er miljøvenlige, og varer som passer til små husholdninger.

Undersøgelsen viser også, at det er vigtigt for udbyderne at få en høj distribution hurtigt, idet 63 pct. af forbrugerne svarer, at det er i butikkerne, de får øjnene op for de nye produkter. Desuden er tilgængelig information til forbrugerne på nettet vigtig.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Foto: Henrik Frydkjær

Opdateret 10. nov 2020