Købmænd skruer op for online markedsføring
I takt med at forbrugerne bruger mere tid på nettet – også på at købe dagligvarer – må den traditionelle købmand tage kampen op i den arena, hvor kunderne færdes.
Derfor er de fleste butikker i dag at finde på Facebook. Gennem små videoklip, jatak-tilbud og konkurrencer bliver kunderne engageret og drages til den fysiske butik.
Men for de fleste købmænd er der et enormt uforløst potentiale i de sociale medier.
- Du kan betragte din Facebook-side som din egen butik: Hvis du ikke sætter nye varer på hylderne hver dag, vil din butik stille og roligt visne og til sidst dø. På samme måde skal din Facebook-side helst minimum hver anden dag fyldes med nye varer på hylderne, forklarer Benjamin Rud Elberth, ekspert i digital kommunikation.
Styrker lokal tilstedeværelse
Benjamin Elberth har i samarbejde med DSK og Landdistrikternes Fællesråd forfattet en vejledning i digital markedsføring til DSK’s medlemmer, så de kan forbedre deres tilstedeværelse på de sociale medier.
I en rundspørge for Landdistrikternes Fællesråd svarer 89 pct. af ildsjælene i landsbyerne, at den lokale købmand er ”vigtig” eller ”meget vigtig” for sammenhængskraften.
Derfor opfordres læserne af bogen til at give den en ekstra skalle på især Facebook, fordi det er der, købmanden kan understøtte sin traditionelle rolle i lokalsamfundet.
”I den digitale verden er der stadig et potentiale for købmanden, som også her kan blive en central aktør, når det kommer til sammenhængskraft i lokalsamfundet,” står der i forordet til bogen, som er rig på eksempler til, hvordan butikken kan øge både omsætning og synlighed for de lokale.
Erstatter tilbudsavis
Flere kæder har de senere år skudt penge i at udvikle deres tilbudsaviser til en digital og mobil platform, og mange dagligvarebutikker har opgivet at annoncere i lokalavisen, fordi det ikke er rentabelt. Blandt andet det giver guiden gode råd til.
Den ”digitale drejebog” med sine knap 50 sider er indtil videre blevet downloadet omkring 300 gange, og købmænd og medarbejdere, som har deltaget ved de indledende møder i Mesinge, Egtved og Vejle, har fået et eksemplar, fortæller DSK’s kommunikationskonsulent med ansvar for sociale medier, Flemming Effersøe.
Desuden er det planen, at både Rema 1000’s og Løvbjergs købmænd i løbet af kort tid vil modtage et fysisk eksemplar af drejebogen for at kunne markedsføre sig mere effektivt på de sociale medier.
- Vores rundspørge hos medlemmerne viser, at næsten halvdelen synes, at de blevet bedre på Facebook siden sommer, og otte ud af ti vil bruge drejebogen, siger Flemming Effersøe.