Kiwi runder 35 mia. norske kr.

5. mar 2018 -
This describes the image
Kiwis norske topchef Jan Paul Bjørkøy ved en Kiwi-åbning i Danmark - sammen med kædens danske direktør Carsten Hansen. I Norge stormer kæden frem. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

I Danmark kom Norgesgruppens lavpriskæde Kiwi for sent til at slå igennem. Og nu er den væk.

Det står i skærende kontrast til, hvordan Kiwi klarer sig hjemme i Norge i disse år.

Ærkerivalen Rema 1000, der stadig er Norges største kæde, står reelt i fare for at blive overhalet af Kiwi i løbet af nogle år, hvis ikke der sker noget med udviklingskurverne for de to kæder.

I et interview i branchebladet Dagligvarehandelen fortæller Kiwi-topchef Jan Paul Bjørkøy, at kæden sidste år nåede en milepæl med en omsætning på over 35 mia. norske kr. - svarende til ca. 27 mia. kr.

Sidste år viste Rema 1000 en hidtil uset svag udvikling som følge af en stribe ændringer i tilgangen til markedet - som absolut ikke faldt i nordmændenes smag.

I 2017 vandt Kiwi ifølge tal fra Nielsen et procentpoint i markedsandele, så den nåede 20,9 pct. Foran havde Rema 1000 tabt mere, så markedslederen gik fra 24,4 til 23,4 pct.

Kiwi-direktør Jan Paul Bjørkøy melder om øget tempo på kædens vækst i årets sidste fire måneder.

- Det er selvsagt yderligere udfordrende at tage andele baseret på så god en historisk udvikling. Derfor er vi tilfredse med udviklingen. Særligt i tredje tertial (september til og med december, red.) har vi haft en stor vækst, en tendens som følger os ind i 2018, siger Bjørkøy til Dagligvarehandelen.

På vej mod 700 Kiwi'er

Dagligvaremarkedets koncentration i Norge er usædvanligt høj med kun tre større aktører - og ingen udenlandske. Det indebærer blandt andet, at kun to kæder kan sidde på næsten halvdelen af markedet til sammen.

Målt på butiksantal er Kiwi allerede størst - og danske Nettos snart 500 butikker kommer til at stå helt i skyggen. Ved årsskiftet havde Kiwi nemlig hele 653 butikker, og kæden har planer om at åbne yderligere 18-20 i 2018.

Men det begynder at knibe lidt med mulighederne for at fortsætte udbygningen.

- Jeg skal indrømme, at der begynder at være få hvide pletter tilbage på landkortet, især fordi vi stiller stadig større krav til butikkernes omsætning, siger Bjørkøy.

Opdateret 10. nov 2020