Kassedamer har markant færre sygedage

16. jan 2015 -
This describes the image
Butikkerne må give op eller finde mindre kvalificerede til at varetage arbejdet. Dagligvarehandlen

En salgs- og servicemedarbejder i handlen havde i gennemsnit 6,25 sygedage i 2013, og det er et fald på næsten to dage - eller 23,5 procent siden 2010. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

I samme periode er mængden af sygedage på hele arbejdsmarkedet faldet med kun 8,2 procent.

Der kan ifølge arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, professor emeritus Flemming Ibsen, være flere årsager til det faldende sygefravær.

- De klassiske forklaring er, at der de seneste år har udviklet sig en ret så bastant krisebevidsthed, der betyder, at man af skræk for at blive fyret under næste fyringsrunde, i højere grad går på arbejde, når man er halvsyg, mens man under højkonjunkturen ville være blevet hjemme, siger arbejdsmarkedsforskeren, der også peger på en forbedring af arbejdsmiljøet som en faktor.

- Har ledelsen gjort noget for at forbedre arbejdsmiljøet, kan det også betyde færre sygedage, ligesom det mindre pres, der er, når omsætningen måske er faldende, og der er færre kunder, kan være en forklaring, siger Flemming Ibsen.

En kvindelig salgs- eller servicemedarbejde havde i 2010 9,98 sygedage, mens tallet i 2013 var faldet til 7,66 dage. De mandlige medarbejdere havde i 2010 6,31 sygedage, hvilket var faldet til 4,79 dage i 2013.

Medarbejderne i handlen var også lidt mindre hjemme med deres sygebørn i 2013, hvilket blandt andet kan skyldes, at de har færre børn. Mens de i 2010 havde 0,31 dage med fravær, når et barn var sygt, lå tallet i 2013 på 0,21.

Det er også på det område, kvinderne, der oftest bliver hjemme. De havde i 2010 0,42 fraværsdage med et sygt barn og 0,28 dage i 2013, mens mændene havde 0,29 dage i 2010 og 0,14 dage i 2013.

Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Foto: Helle-Karin Helstrand

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?