Kaffe hjælper kvinder
"Kvinder Bærer Frugt" står bag en ny kampagne, der skal fortælle danskerne, hvad det helt konkret betyder for afrikanske kvinder, når forbrugerne handler etisk. I dette tilfælde køber kaffe fra det kenyanske kaffekooperativ Othaya.
Kampagnen hedder Kaffe Hjælper, og bag samarbejdsprojekt er Dansk Initiativ for Etisk Handel - DIEH, Peter Larsen Kaffe, Rema 1000 og Verdens Bedste Nyheder. Kampagnen er finansieret af Danidas oplysningsbevilling.
Kampagnen fortæller med film, billeder og tekst fem udvalgte kvinder i det kenyanske kaffekooperativ Othayas historie. Kvinderne er en del af ’Next Generation Coffee’ projekt, som Peter Larsen Kaffe er med i.
Kampagnen fokuserer på kvinder, fordi en styrkelse af kvinders rettigheder og muligheder er afgørende for at fremskynde den bæredygtige udvikling.
Som en af kampagnens kvinder Mariam på 27 år siger det:
“Flere kvinder skal have en uddannelse som mig, så de lærer om alle de muligheder, vi har. Hvis der er vilje, så kan en kvinde klare alt. Det er kvinderne, der ændrer samfundet”.