Kæder sætter igen rekord i tilbudsaviser
Trods varsler om tilbudsavisernes snarlige død er de ugentlige tilbudsaviser fortsat et af dagligvarekædernes mest populære markedsføringsmidler. I 2016 slog kæderne ny rekord i tilbudsavisernes størrelse.
Samlet set øgede kæderne antallet af sider i tilbudsaviserne med 3,2 pct. fra 2015 til 2016.
Tal for 2017 viser, at kæderne i 1. halvår igen har øget antallet af sider i tilbudsaviserne.
I forhold til 1. halvår 2016 har kæderne øget antallet af sider med 3,7 pct.
Det viser en opgørelse, som tilbudsdata.dk har foretaget for Dansk Handelsblad. Tilbudsadata.dk følger løbende mængden af tilbudsaviser i Danmark, Norge, Sverige og Finland samt syd for grænsen.
– På trods af mange forudsigelser om det modsatte bliver de danske dagligvarekæder ved med at øge mængden af markedsføring via tilbudsaviser, siger Claus Nykjær, direktør i tilbudsdata.dk.
Lidl i top
Der er dog forskel på kædernes satsning på tilbudsaviserne. Lidl er uden sammenligning den kæde, der i 2016 har øget mængden af sider i tilbudsaviserne mest, nemlig med 64,1 pct.
Meny øgede sidste år antallet af sider i tilbudsaviserne med 20 pct., Aldi med 16,7 pct. og Løvbjerg med 10,5 pct.
Spar er gået den stik modsatte vej og har i 2016 reduceret antallet af sider med 18,3 pct., mens Bilka har skåret sidetallet ned med 6,6 pct.
– Mange har haft den opfattelse, at den kraftige stigning af forbrugere, der siger nej tak til tilbudsaviser, er udtryk for manglende interesse for mediet, men det har vist sig, at forbrugerne i stedet i stor stil har taget den digitale udgave af tilbudsavisen til sig, siger Claus Nykjær.
Tallene viser desuden, at Dansk Supermarked bruger flest sider i tilbudsaviserne.
Koncernens tre kæder brugte tilsammen 12.384 sider i 2016, hvor Coops fem kæder i alt brugte 7.572 sider.