Irma har suverænt flest øko-tilbud
Hver tiende krone, en dansk gennemsnitsforbruger bruger på mad, går til en økologisk vare, og øko-andelen er stigende. Det afspejler sig i de fleste af kædernes tilbudsaviser, viser en spritny opgørelse fra tilbudsdata.dk.
På førstepladsen med en økologisk andel i tilbudsaviserne i 2017 på 37,6 pct. ligger Irma, der har øget andelen i forhold til 2015 og 2016 med ca. 4 pct. Kæden har markedsført i alt 1109 økologiske varer sidste år.
Fra Irma er der et pænt spring ned til andenpladsen, som Netto indtager med en andel af øko-varer på 14,3 pct., svarende til i alt 1004 øko-varer i tilbudsavisen. Andelen har været stigende de seneste år fra 12,6 pct. i 2015.
Rema 1000 har markedsført 687 øko-varer, hvilket giver en andel, der ligger meget tæt på Nettos – nemlig 14,2 pct., en stigning på 4 pct.- point fra 2015.
Æg i top
Aldi ligger nu på en sjetteplads og har øget sin andel af øko-varer i tilbudsaviserne markant fra 4,9 pct. i 2015 til 10,6 pct. i 2017. Det hænger sammen med kædens kampagne i foråret, der bl.a. skulle trække forbrugere med øko-præferencer ind i kædens butikker.
Samlet set er andelen af øko-tilbud i tilbudsaviserne på 9,5 pct., hvilket er en stigning på 1,2 procentpoint sammenlignet med året før.
Med i opgørelsen fra tilbudsdata.dk er ikke, når en kæde har en procentrabat på alt økologi, hvilket flere kæder benytter sig af med jævne mellemrum.
Dykker man ned i kategorierne, ligger æg på en klar førsteplads med en øko-andel i tilbudsaviserne på 38 pct., og på en andenplads med en andel på 24,6 ligger morgenmad.
Frugt og grønt har en andel på 19,1 pct. på fjerdepladsen og mejeriprodukterne på syvendepladsen med en andel på 13,6 pct. I bunden ligger fisk med en andel på 1,9 pct.