Indtog i København sænker Normals ekspansionstempo
Normal er noget af et unormalt fænomen i dansk detailhandel med vækstprocenter helt oppe i de lag, man almindeligvis forbinder med de mest succesrige startup-fænomener.
Men Normal har fundet sin helt egen niche i de gode, gammeldags butikkers verden, hvor kendte mærkevarer til lavpris på centrale city-placeringer har fundet et stort publikum - ikke mindst indenfor personlig pleje.
Sidste år reddede Normal sig en af Dagbladet Børsens Gazelle-priser med en vækst på 12.000 pct. siden starten i 2013 - og især 2016 blev det helt store ekspansionsår herhjemme med åbning af 50 butikker.
Nu er Normal oppe på knap 90 butikker herhjemme, og langt hovedparten af kædens ekspansion foregår for tiden i udlandet.
Men butiksantallet vil også fortsætte med at vokse herhjemme, siger kædens adm. direktør Torben Mouritsen til Dansk Handelsblad.
- Vi ønsker da fortsat at ekspandere i Danmark, og det gør vi også. Vi mener, at der er plads til 30-40 butikker mere i Danmark. Men vores udfordring lige nu er, at der, hvor vi gerne vil ekspandere mest - i hovedstadsområdet - der kniber med at finde lejemål i den størrelse, vi gerne vil have, så hurtigt, vi gerne vil. Så tempoet i ekspansionen bliver helt naturligt trukket ned af udbuddet af de lokaler, vi kigger efter, siger han.
Kompromisløs søgning
Torben Mouritsen understreger, at kæden ikke går på kompromis for at få mere fart på ekspansionen herhjemme igen.
Den optimale Normal-butik har en central beliggenhed med stor facade og og et areal på 350 kvm.
- Men vi går ned til 225 kvm., hvis lokalet er regulært, og vi kan også godt tage lokaler på 5-600 kvm., hvis beliggenheden og lejen er rigtig, siger han.
Som beskrevet i sidste uges Dansk Handelsblad er Normal for tiden ved at flytte ud af sit gamle lager på 10.000 kvm. i Aarhus-bydelen Brabrand til et langt større på 37.000 kvm. i Gedved tæt på Horsens.
Flytningen skal være gennemført 1. oktober.