Forhandlerforening stikker sin egen bonus-rekord

21. mar 2019 -
This describes the image
Foto: Shell

Den seneste tid har millioner af lønmodtagere tjekket, hvor meget de skal have tilbage i skat. For forhandlere og forpagtere på landets servicestationer er et tilsvarende tal nok nogenlunde lige så spændende, og det bliver afsløret om få uger: De skal have udbetalt årets bonus, der er et resultat af, hvor meget de har købt via BFI Indkøbs rammeaftaler.

Sidste år på BFI Messen modtog én af forhandlerne en bonus på næsten en halv mio. kr.

Hvor stor en bonus den forhandler, der modtager mest, vil få på årets messe om godt to uger, kan direktør for BFI Indkøb, Bjarne Månsson, ikke sige endnu. Men han kan fortælle, at det beløb, som forhandlerne skal dele, er rekordstort.

- Den samlede bonus er i år på 26.435.234 kr., hvilket er det største nogensinde, og i år er der lidt færre om at dele det. Men det er et stort og kompliceret regnestykke at finde ud af, hvor meget den enkelte skal have. Så langt er vi ikke endnu, siger Bjarne Månsson.

BFI Indkøb laver indkøbsaftaler for forpagtere og selvstændige på landets servicestationer, men da det alene er rammeaftaler, er det op til den enkelte at beslutte, hvor meget der skal købes ind via aftalen. Bonus udbetales i forhold til den enkeltes indkøb.

- Når den bonus, vi udbetaler, stiger år for år, er det, fordi vores medlemmer bliver mere loyale. Samtidig bakker leverandørerne i højere grad op, når de kan se, aftalerne bliver brugt. Det sker eksempelvis med bedre eller flere kampagner og bedre aftaler, siger Bjarne Månsson.

Sidste år udbetalte BFI Indkøb i alt 26,1 mio. kr., og havde dengang 182 medlemmer.

- Vi har mistet nogle og fået nye. Netto er vi fire færre. Det år, reformen af lukkeloven trådte i kraft og lukkede de butikker, mistede vi medlemmer. Ellers er i år første gang i mine ti år i BFI, at jeg har oplevet tilbagegang i medlemsantal, men vores samlet indkøb er steget, siger Bjarne Månsson.

Flere food-aftaler

De seneste år er der sket en del ændringer i strukturen på servicestationsmarkedet, hvilket blandt andet skyldes Circle K’s opkøb af Statoil og nogle Shell-stationer. Det betyder eksempelvis, at der i dag er færre forpagtere og forhandlere og flere ansatte butikschefer i butikkerne.

Bjarne Månsson er dog overbevist om, at der også i fremtiden vil være selvstændige forhandlere i den sektor.

- De har en helt anden mulighed for at tilpasse sig lokalt. De kan tage hensyn til, om den lokale blomsterhandler lukker og giver dem plads til en ny niche. De kan også indrette deres sortiment efter, om de har en Fakta eller skole som nærmeste nabo, siger Bjarne Månsson.

Langt de fleste forhandlere omstiller sig i øjeblikket efter en af tidens megatrends: convenience.

- Trenden smitter selvfølgelig af på, hvilke nye rammeaftaler vi får. Nogle få forhandlere ønsker fortsat at have et mindre udvalg af dagligvarer – eksempelvis marmelade og sukker, der sælges sammen med morgenmaden. Men ellers er det food-aftaler, vi indgår, ligesom alle efterhånden skal have et stærkt kaffebrand. Nogle få forhandlere vil ikke investere i madløsninger; det er for en stor dels vedkommende dem, der ligger i bunden med omsætning, siger Bjarne Månsson.

Han tilføjer, at det er noget mere kompliceret at sælge mad end toiletpapir.

- Mad giver et større dækningsbidrag, men det er slut med, at butikken kan passes af én person. Det kræver mere personale og flere investeringer i andre ting, når man skal sælge mad, siger han.

Vil snakke fremtid

Food-trenden smitter også af på årets messe, hvor flere end 100 leverandører viser deres produkter frem.

- Mange leverandører er på messen for at vise, hvordan man bedst udnytter deres produkter. Vi har også en workshop, hvor nogle medlemmer viser andre medlemmer produkter, som de selv har held med. Hvordan de sælger et givent food-produkt, og hvilke omkostninger det giver, siger Bjarne Månsson.

I år er den sædvanlige eksterne foredragsholder dog skiftet ud.

- Vi vil i stedet bruge tiden på at snakke om vores foodrejse: Hvordan kommer vi videre, og hvilke produkter skal vi have, fortæller direktøren.

Messen foregår den 4. og 5. april.

OM BFI INDKØB

- et aktieselskab, oprettet af selvstændige benzinforhandlere i 1998

- udbetaler årligt bonus og har siden 1998 udbetalt over 167 mio. kr. i bonus

- bonus består af markedsføringstilskud fra leverandørerne plus det overskud, der skabes af forholdet mellem de priser, som BFI forhandler hjem og den pris, som forhandleren/forpagteren har betalt for varerne – uddeles i forhold til den enkeltes indkøb

- har en grossistaftale med Dagrofa Logistik og knap 150 leverandøraftaler

- medlemmerne er selvstændige og forpagtere fra hovedsageligt fra Extra, Shell, butikker ved F24, Go’on, Uno-X og Oil samt butikker uden brændstofsalg

Opdateret 10. nov 2020