Forbrugerombudsmand: Normals markedsføring var vildledende
Med flere end 60 butikker landet over - og flere på vej - kan Normal blive en konkurrent til dagligvarehandlen og Matas på blandt andet personlig pleje, dyrefoder og rengøringsmidler.
Kæden sælger sig selv på billigere priser, men der er altså grænser for, hvordan kæden må markedsføre sig.
Det mener i hvert fald Forbrugerombudsmanden, der netop har afgjort, at kædens markedsføring er vildledende.
"Når en butik markedsfører sine produkter med, at forbrugerne sparer penge ved at handle i butikken, fordi produkter er billigere end hos konkurrenterne, så skal butikken kunne godtgøre, at det er rigtigt", skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
"Normal sammenlignede sine egne priser med priser, som de oplyste i øvrigt var gældende på markedet (”markedspris”). Men de kunne ikke dokumentere, at de priser, de brugte i sammenligningen, faktisk var markedsprisen, og sammenligningen var derfor vildledende."
Forbrugerombudsmanden har nu indskærpet over for Normal, at virksomheden kun må bruge en sådan sammenligning, hvis den kan dokumentere, at det samme produkt samtidig sælges til den oplyste markedspris på den del af markedet, som det er rimeligt og relevant at sammenligne med.
Normal har oplyst, at virksomheden tager Forbrugerombudsmandens afgørelse til efterretning og vil indrette sin fremtidige markedsføring i overensstemmelse med afgørelsen.