Forbrugerne vil have mere dyrevelfærd
71 pct. af forbrugerne ønsker mere oplysning fra detailhandel og fødevareproducenter om dyrevelfærd i fødevarer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for Dyrenes Beskyttelse.
Hos Dyrenes Beskyttelse er man ikke overrasket over resultatet.
- Det kommer ikke bag på mig, at forbrugerne efterlyser mere gennemsigtighed om dyrevelfærd. I dag kan det være utroligt svært at gennemskue niveauet af dyrevelfærd. Konsekvensen er, at man risikerer at støtte produktionsmetoder, som man ikke ønsker at støtte, siger Pernille Fraas Johnsen, ph.d og chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.
Ifølge Pernille Fraas Johnsen er det især kritisk med dyrevelfærden i den industrielle kyllingeproduktion, hvor kyllinger avles så hurtigt, at hverken ben eller indre organer kan følge med. Derfor har Dyrenes Beskyttelse netop lanceret kampagnen 'Tilbage til den gode kylling', der skal gøre danskerne opmærksomme på kyllingernes forhold.
Seniorrådgiver for fødevarepolitik i Forbrugerrådet, Camilla Udsen, opfordrer politikerne til at tage affære.
- Undersøgelsen er et vink til politikere og erhverv om, at forbrugerne prioriterer dyrevelfærd, og at de derfor bør arbejde struktureret med at hæve bundniveauet for dyrevelfærd, udfase produktionstyper med den ringeste dyrevelfærd og sikre et stort og varieret udbud af produkter med god dyrevelfærd, siger hun.
Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk
Foto: Dyrenes Beskyttelse