Flere muligheder for at sælge mad på nettet

8. sep 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Næsten to ud af tre butikskæder har salg via deres hjemmesider. Men det er en branche med et stort potentiale for fødevarehandlen, viser en opgørelse fra Retail Institute Scandinavia.

I nogle brancher er alle butikskæder i en branche synlige med salg på nettet. Det gælder f.eks. inden for lædervarer, foto, boghandlere og personlig pleje.

Til gengæld er synligheden langt mere begrænset blandt fødevarebrancherne.

Mad på nettet

Inden for dagligvarer har 39 pct. af kæderne salg på deres hjemmeside. I den modsatte ende af skalaen står slagterforretningerne og kiosksektoren, hvor ingen af kæderne har salg på hjemmesiden.

Blandt bagerforretningerne har 20 pct. af kæderne salg via hjemmesiden, mens alle butikskæderne inden for konfekture giver kunderne mulighed for at købe via nettet.

Det fremgår af håndbogen "Kæder i dansk detailhandel 2015", som udgives af Retail Institute Scandinavia.

Detailhandlen har på få år ændret sig fra at være noget, der hovedsageligt foregik i en fysisk butik, til i høj grad også at foregå på nettet og tilmed fra flere forskellige platforme som bærbare computere, smartphones, tablets og nu også smart tv.

– Et boom i kommunikationskanaler betyder, at detaillister som aldrig før har adgang til at væld af markedsførings-, service- og salgskanaler, forklarer adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia.

Omnichannel

Selv om boomet i ny teknologi og salgskanaler kan virke uoverskueligt, fastslår Henning Bahr:

– Udfordringen er nu at tage skridtet videre til cross channel.

Alle søger mod omnichannel, hvor kunderne ikke oplever noget skel mellem den virtuelle og den fysiske verden. Kunderne skal frit kunne se, bytte, købe og vælge leveringssted fra alle platforme og møde samme design og funktioner, hvad enten de er på nettet eller i den virkelige verden.

Henning Bahr henviser til undersøgelser, der viser, at forbrugerne gerne vil gå på tværs af kanaler. Spørger man forbrugerne, om de undersøger varer på nettet, før de køber dem i en fysiske butik, svarer 56 pct. af mændene og 47 pct. af kvinderne ja.

– Det er tydeligt, at cross channel-tiltag er noget, forbrugerne både efterspørger og værdsætter, siger Henning Bahr.

Han tilføjer, at omnichannel-kunder er mere værd end kunder, der f.eks. kun køber i fysiske butikker.

– Jo flere af dine kanaler en kunde frekventerer, desto større tendens har vedkommende til at være loyal over for kæden og købe her, lyder det fra Retail Institute Scandinavia.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Foto: Colourbox

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?