FK Distribution-chef: Vi kigger ind i et solidt 2020

6. feb 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: John Erbrecht

- Volumenfaldet blev ikke så voldsomt som ventet, og vi er lykkedes med at forbedre vores omkostninger. Så det er glædeligt , at regnskabet ser pænt ud.

Sådan lyder det fra adm. direktør i FK Distribution, Lasse Ingemann Brodt, til Dansk Handelsblad på bagkant af årsregnskabet 2019 fra moderselskabet North Media, hvoraf FK Distribution tegner sig for 82 pct. af omsætningen.

Han henviser til, at FK Distribution i 2019 fastholdt omsætningen fra 933,4 til 925,5 mio. kr., mens driftsresultatet voksede 28 pct. til 172,4 mio. kr. i 2019 mod 134,5 mio. kr. i 2018.

Ændrede arbejdsgange
Væksten i FK Distribution har siden 2017 taget et markant spring, idet Post Danmark trak sig fra markedet for omdelte reklamer, som den eneste reelle konkurrent.

Siden 2017 er omsætningen i selskabet derfor vokset med 255 mio. kr., hvilket betyder, at FK Distribution i dag i realiteten er alene i markedet for husstandsomdelte tryksager i Danmark – alligevel er der områder, hvor virksomheden kan trimmes og forbedres, forklarer Lasse Ingemann Brodt.

- I 2020 gennemfører vi en tilpasning af omdelingsfrekvensen fra to til én ugentlig omdeling. Det giver os et stærkere produkt, hvor vi kan fokusere vores indsatser og bruge kræfterne på at distribuere, fortæller han.

At omdelingsfrekvensen halveres kan lyde relativt simpelt, men har enorm betydning for den bagvedliggende forretning forklarer direktøren.

- At gå fra to til en omdeling om ugen er ensbetydende med, at vi kan strømline hele leverancekæden. Det er mere effektiv pakning af tryksager, forhøjet effektivitet i leveringen ud til omdelerne og mere effektive ruter, lyder det.

Lasse Ingemann Brodt medgiver dog, at de faldende volumener betyder, at FK Distribution er nødt til løbende at afsøge nye forretningsmuligheder trods det voksende driftsresultat.

- Hvis vi skal tale om det, der ikke er gået som forventet i 2019, er det, at vi ikke er kommet så langt i vores digitalisering, som vi gerne ville - selvom vi også her har oplevet fremgang i både antal brugere og antal visninger. Dét sagt, arbejder vi med forskellige link- og feed-løsninger i relation til ”minetilbud”- platformen, lyder det fra Lasse Ingemann Brodt.

Foruden minetilbud.dk tester FK Distribution også platformen Daily.dk på nuværende tidspunkt, hvorigennem kunderne kan bruge dankortet som en art medlemskort og derved opnå rabatter i både fysiske og digitale butikker.

Tryksager under pres
Hvad angår den seneste tids kritik af tryksager, så tager Lasse Ingemann Brodt den med ro og henviser til, at selskabet også forventer solide resultater i 2020.

- Vi forventer, at det igangværende år bliver fornuftigt. Selvom det er svært at spå om fremtiden, især hvis vi bevæger os udover 2020, så er det jo ikke uden grund, at vi forventer et driftsresultatet i størrelsesordenen 175-190 mio. kr. for 2020, siger han og fortsætter:

- Og hvad angår debatten om tryksager, så peger vores undersøgelser på, at forbrugerne er glade for reklamerne og finder dem brugbare, siger han.

Dermed går Lasse Ingemann Brodt også i rette med de forslag, der har været oppe omkring aktivt tilvalg frem for fravalg af reklamer – eller helt at forbyde tryksagerne, som blandt andre Coop har foreslået.

- I Danmark er det let at tilmelde sig NejTak til reklamer. Ordningen har eksisteret i 30 år i regi af forbrugerombudsmanden. Derudover har vi i FK udviklet NejTak+, hvor forbrugerne enkelt og let kan vælge præcis de reklamer de ønsker, lyder det.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?