Fiskebranchen: Sæson for danske fisk
Netop nu er det sæson for en lang række danske fisk som blandt andre rødspætte, ising, mørksej, kulmule og blåmuslinger, og Fiskebranchen vil have detailhandlen til at hjælpe med at få forbrugerne til købe mere danskfanget fisk, skriver Fiskebranchen i en pressemeddelelse.
Det skal ske gennem en ny kampagne, der løber fra den 2. maj og tre uger frem.
Danske forbrugere vil gerne inspireres til at spise fisk, viser en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Arla. I den siger flere end halvdelen (53 pct.), at de gerne vil bruge mere fisk, når de laver hverdagsmad.
- Vi ved fra en undersøgelse i 2014, at 58 procent af de danske forbrugere foretrækker at købe fisk, der er fanget af danske fiskere, og det vil vi gerne udnytte til at få detailhandlen til at gøre mere ud af at tilbyde danskfanget fisk, fortæller Lone Marie Eriksen, der er projektkoordinator i Fiskebranchen.
Danskerne spiser fersk fisk
Salget af fersk fisk er i detailhandlen vokset med 10 pct. fra 2013 til 2015 viser tal fra analyseinstituttet Nielsen. Det betyder, at der i 2015 blev solgt 11.000 ton detailpakket, fersk fisk plus den fisk, der er solgt fra supermarkedets betjente fiskedisk.
I samme periode er dybfrossen fisk faldet 18 pct. til 4.140 ton, og fiskekonserves er faldet næsten 10 pct. til 21.647 ton.
- Desværre er det ofte sådan i dag, at det primært er rødspætterne, der er danskfangede, mens de øvrige fisk i kølediskene er importerede. Det vil vi gerne have vendt rundt på, og det er oplagt at benytte fisk i sæson til det, siger hun og tilføjer, at der også er en miljøgevinst ved at spise - ikke mindst danskfangede - fisk:
- Tal fra Miljø- og Fødevareministeriet viser, at det såkaldte klimaaftryk er langt lavere for fisk end for animalsk produktion. Muslinger har langt den laveste klimabelastning, men sild, torsk og fladfisk som rødspætter har også et meget lavt klimaaftryk. Så der er al mulig grund til at vælge den danskfangede fisk, siger Lone Marie Eriksen.
Konkret har Fiskebranchen til kampagnen booket en outdoor-detail-kampagne. Dertil vil man benytte sig af banner-annoncering på internettet samt Facebook.