Er du klar til onlinesupermarkedet?
Alle er på det rene med, at fremtidens forbrugere vil købe langt mere tøj, sko, underholdning og dagligvarer på nettet end de gør i dag.
Opmærksomheden rettes for tiden mod Amazons entré på det nordiske og dermed også det danske marked.
Der er dog et mindst lige så vigtigt tema, som endnu fylder meget lidt i debatten om detailhandlens fremtid: Hvordan skal fremtidens onlinebutik se ud?
De fleste i dagligvarebranchen har mange gode bud på, hvordan den fysiske butik skal indrettes. Hvor skal conveniencevarerne placeres? Hvor hurtigt skal en kunde kunne købe sine madvarer og gå ud igen? Og hvordan sørger man for at gøre hele butikken attraktiv og fristende, så kunder, der skal købe ind til hele ugen, får lyst til at tage ture rundt med indkøbsvognen?
Så langt er man endnu ikke nået med visionerne for fremtidens onlinesupermarked.
Hvis det bare var så enkelt som digitalt at liste det helt store udvalg af dagligvarer op efter kategori og forsyne hver vare med billede, en omtale og en pris, så var det enkelt nok.
Store udfordringer
Men så enkelt bliver det ikke at skabe fremtidens onlinesupermarked, så man kan sikre sig at blive valgt af forbrugerne og sikre sig en vinderposition, siger det engelske analysefirma IGD i en ny rapport "The online store of the future".
– Vi tror, at vi står foran de hidtil største udfordringer i detailhandlen med kunstig intelligens, smarte digitale boliger og en ny bølge af unge e-shoppere, siger topchefen i IGD, Joanne Denney-Finch.
Fremtidens onlinesupermarkeder venter lige om hjørnet, fordi der hastigt opstår nye behov hos forbrugerne. Der bliver flere ældre forbrugere. Flere bosætter sig i storbyerne. Forbrugerne oplever at være presset på tid. Mange vil opleve at have for få penge til husholdningen. Og flere vil fokusere på at leve et sundt liv.
Mange hensyn
Samtidig sker der en rivende udvikling i de nye teknologiske løsninger. Kunstig intelligens, big data og robotter er blot nogle af de nye redskaber.
Ifølge IGD vil forbrugerne i fremtiden have mange hensyn, når de køber ind – det være sig online eller i den fysiske butik på hovedgaden. Men øverst på listen står værdi for pengene (pris kontra kvalitet), udvalg og bekvemmelighed.
Alle andre hensyn kan variere, men de tre hensyn vil de fleste forbrugere hele tiden vægte højt.
– Storbritannien, Frankrig og Holland er fortsat de lande, hvor udviklingen indenfor e-handel går hurtigst, og her ser vi fokus på personalisering, hurtig levering og stemmestyret bestilling. Detailhandlerne gennemfører strategier for omnichannel og skaber indkøbsoplevelser, der glider ubesværet mellem onlinebutikker og fysiske butikker, siger Simon Mayhew, der er e-handelsekspert hos IGD.
Prispres og udvalg
I Danmark har onlinesalget af dagligvarer kun bevæget sig fremad med små skridt, men IGD er ikke i tvivl om, at det voksende salg online får stor betydning. Tag blot konkurrencen.
Mange oplever i dag, at onlinebutikkerne sætter de fysiske butikker under stort prispres. Det gør de også, men onlinesupermarkederne kommer selv til at føre en heftig indbyrdes priskrig.
Til gengæld vil onlinesupermarkedet byde på helt nye muligheder. Forbrugerne vil kunne vælge mellem et rigt udvalg af specialbutikker på nettet, som enten selv vil sørge for leveringen eller vil gøre det sammen med andre.
Digitale muligheder
For producenterne åbner der sig helt nye muligheder. De fleste forventer, at leverandører vil udnytte de digitale løsninger til at sælge direkte til forbrugerne i stil med danske Shobr.com.
Forbrugerne vil opleve, at mange produkter kun kan købes på nettet, fordi leverandørerne undgår de begrænsninger for udvalget af varer på nettet, som de oplever i de fysiske butikker.
Producenter af dagligvarer i den lidt dyrere ende, f.eks. inden for shampoo, vil online tilbyde forbrugeren selv at blande sin shampoo og individualisere produktet. Promotions bliver i højere grad tilpasset den enkelte forbruger.
På den måde vil den enkelte forbruger blive præsenteret for flere nye produkter.
Automatik og inspiration
Forbrugerne vil online få helt nye oplevelser. Onlinebutikken vil sørge for, at forbrugeren ikke løber tør for de mest basale dagligvarer.
Information fra vaskemaskinen vil blive sendt til supermarkedet, der vil foreslå kunden at købe nyt vaskepulver eller simpelthen bare levere det.
Det bliver mere inspirerende at købe ind online. Automatisk genopfyldning giver forbrugerne mere tid til at gå på opdagelse i de sjovere varegrupper, særligt i fødevareafdelingen.
Man vil få tips om nye sunde produkter, når man har fortalt onlinesupermarkedet, at sundhed har høj prioritet. For detailhandlen er det egentlig bare at gå i gang.
To centrale barrierer
Men her peger rapporten fra IGD to væsentlige barrierer, som detailhandlen snarest bør give topprioritet.
Den ene barriere er, at en stor del af dagligvarebranchen er langsom i optrækket. En stor del af kæderne og leverandørerne er ikke i nærheden af at være klar til morgendagens kamp om onlinekunderne.
De har ikke nogen videre indsigt i kundernes adfærd, forventninger og behov, og de er slet ikke begyndt at planlægge fremtidens onlinesupermarked.
Den anden barriere er medarbejderne i branchen. Kun de færreste står klar til at arbejde med dagligvarehandel både online og fysisk. Onlineeksperter er af samme årsagen meget efterspurgte i branchen.
Beskeden fra IGD er klar. De kæder og leverandører, der vil have en plads på vinderholdet, skal opgradere efteruddannelse og kurser for at udstyre medarbejderne med flere og bedre digitale færdigheder.
Onlinebutikker i fremtiden
Netsupermarkeder vil ifølge IGD udvikle sig hastigt for at imødekomme forbrugernes ændrede behov og forventninger. Motoren i udviklingen er de mange nye teknologier.
Fremtidens onlinesupermarked vil rumme fem egenskaber: Det bliver forbrugerens mikrobutik med produkter, der henvender sig til den enkelte forbruger, produkter der sælges eksklusivt online, personliggjorte kampagner, reklamer og loyalitetsløsninger.
Onlinesupermarkedet vil fungere som en smart personlig assistent med forskellige løsninger, der hindrer, at forbrugeren løber tør for varer og understøtter deres personlige livsstil.
Onlinebutikker bliver nemmere at købe ind i, og de vil medvirke til at mindske madspild, fordi måltidsplaner hjælper med til, at man kun bestiller den mængde mad, der er behov for – og i storbyerne forbedres leveringerne og sker endnu hurtigere.
Forbrugerne kommer ikke til at opleve overgangene mellem de fysiske butikker og onlinebutikkerne, da man kan få detaljeret information, hvor man end henvender sig og forbedre den personlige betjening i de fysiske butikker.
Onlinesupermarkedet vil opleves som næsten usynligt, da forbrugerne kan købe varer fra bærbare medier når og hvor de vil.