En øko-butik i områdets ånd

2. jun 2020 -
This describes the image
Carsten Hauge Hensberg har foruden kontakten til forskellige grossister også opbygget et netværk af forskellige lokale leverandører. Heriblandt Troldgaarden ved Hovedgård, som leverer økologisk kød til Nyma, hvor indehaver Birgitte Dam Hansen personligt

En håndfuld kilometer nord for Aarhus er en ny og på mange måder alternativ bydel ved at tage form - og som et lokalt samlingspunkt ligger den uafhængige, "bæredygtige" købmandsbutik Nyma.

Selve projektet Nye er udtænkt af ejendomsudvikleren Jørn Tækker fra Tækker Group. Han harde seneste ti år arbejdet med at skabe en grøn bydel, hvor fællesskab og nærvær beboerne imellem er i fokus, mens hensynet til miljøet gennemsyrer hele projektet.

Vokseværk i sigte
Som besøgende i Nye er noget af det første, man møder, den nyåbnede købmandsforretning, som slog dørene op 1. maj 2020. Butikken består af 80 kvm butikslokaler, et koldt anneks til grøntsager og en 12 fods kølecontainer som lager. Pladsen foran er indrettet som fællesareal, hvor kunderne kan nyde en kop kaffe fra butikken.
Nye huser i dag 60 familier, men går alt som planlagt, vil byen om en håndfuld år tælle op mod 17.000 borgere - hvilket stiller helt andre krav til den lokale købmand end i dag, hvor gravemaskiner og håndværkere er lige så talrige som børnefamilier og stationcars.

- Lige nu øver vi os i at kunne lave en større butik, lyder det muntert fra Carsten Hauge Hensberg, som i samarbejde med Jørn Tækker står bag Nyma.
Foruden de 60 lokale familier henter butikken også en del kunder i nærliggende Elev og Lystrup. At byen vokser er allerede tænkt ind i planen for butikken, forklarer han.

- Om to og et halvt år rykker vi ind i vores nye lokaler, som, afhængig af behovet, bliver mellem 400-600 kvm. Der-fra kan vi se på, om det bliver nødvendigt med endnu en butik eller måske satellitter på strategiske placeringer. Hensig-ten er, at vi skal være byens primære indkøbssted uden at gå på kompromis med vores økologiske udgangspunkt. Hvis det lykkes, kan vi komme op på 500-600 varegrupper, siger han.
En ting, Nyma dog ikke umiddelbart skal bekymre sig om, er konkurrence inden for "bygrænsen". Ifølge Carsten Hauge Hensberg er det nemlig helt op til Jørn Tækker, hvilke butikker der i fremtiden skal fylde i bybilledet, idet Nye er et privat byudviklingsprojekt.

- Vi har fået et mandat til at lave den butik, som passer til byen - og så skal vi sørge for at være gode nok til at holde på kunderne. Det kan for eksempel være, at nogle af de nye kvadratmeter går til at lave et køkken, så kunderne også kan få færdiglavet mad, forklarer Carsten Hauge Hensberg.
Af samme grund er Nyma heller ikke en del af nogen etableret kæde, selvom det på nogle områder ville være nem-mere.

- Der vil da helt sikkert være nogle fordele i at være under eksempelvis Dagrofa, men vi ville samtidig give køb på den frihed, som vi i dag nyder. Vi ville være bundet på godt og ondt til en grossist og de retningslinjer, som følger med et kædesamarbejde - og det ville gå imod hele ideen med Nye og Nyma, siger han.

Ren økologi
Carsten Hauge Hensberg har en fortid hos den økologiske købmand og helsekostforretning "Ren Kost" i Aarhus - og arven herfra fornægter sig ikke, når man ser på det udvalg, som han og souschefen Rune Bæk Pedersen har fyldt hyl-derne med.
Nymas vareudvalg består nemlig udelukkende af økologiske produkter, som kommer fra en række forskellige leve-randører og producenter af mere eller mindre lokal karakter - men ikke fra de dominerende grossister Reitan Distributi-on eller Dagrofa.

- Mange af de store, traditionelle grossister tilbyder i dag økologiske varer, og vi har da også et alment kendt mærke som Urtekram på hylderne - men fælles for de grossister er, at størstedelen af deres udvalg ikke er interessant for os. I stedet bruger vi mindre grossister og leverandører, som fokuserer på produkter, der både tager hensyn til mennesker og miljø. Og hvis vi kan finde en lokal producent, så er det bare endnu bedre, lyder det fra Carsten Hauge Hensberg.

Så lokalt som muligt
En af de lokale producenter, som regelmæssigt forsyner butikken med fjerkræ, er den økologiske fjerkræproducent Gothenborg syd for Silkeborg. Af større leverandører finder vi mel- og kornprodukterne fra Skærtoft Mølle, mens bu-tikken bruger engrosvirksomheden Biogan - fra nabobyen Lystrup - som leverandør på alt fra økologiske speltkiks til bæredygtig tun for blot at nævne nogle få af de i alt godt 25 leverandører.
Mange af aftalerne er et resultat af Carsten Hauge Hensbergs eksisterende netværk, mens andre opdages hen ad vejen.

- Vi blev for nylig gjort opmærksom på, at der i Elev en kilometer herfra gik nogle unge fyre rundt og bryggede lidt øl under navnet Norbæk Gårdbryggeri. En af gutterne er tilfældigvis en del af kaffevirksomheden La Cabra i Aarhus, som vi i forvejen får brød og kaffe fra. Det er en lille verden, siger han..

- Vi er indtil videre godt tilfredse med det udvalg vi har stablet på benene. Men det er ikke en dans på roser. Det kan være en udfordring at finde nye, enkeltstående leverandører, hvis vi ser bort fra de eksisterende distributørnetværk.

Et naturligt valg for byen
Hvis butikken i Nye for alvor skal lykkes, handler det for Carsten Hauge Hensberg om at gøre økologien og bæredyg-tighed til et naturligt valg for kunden.

- Vi skal berige i stedet for at belære - men også lytte til kundernes ønsker. Vi ved jo godt, at vores varer generelt er en smule dyrere end eksempelvis Nettos eller Rema 1000's udvalg, så vi skal hele tiden arbejde på at gøre prisen så skarp som muligt. Men vi har endnu ikke fået nogen negative kommentarer på prisen, i stedet har kunderne i den grad taget ønskesedlen til sig, siger Carsten Hauge Hensberg med henvisning til opslagstavlen, hvor kunder kan skrive forslag til nye varer.

Hvad angår økonomien i projektet, er det ifølge Carsten Hauge Hensberg målet, at man på et tidspunkt gerne skal generere et mindre overskud og som minimum gå i nul. Dog er det ikke en katastrofe, hvis butikken i den første tid ikke af egen kraft kan løbe rundt.
Fordi hele konceptet omkring bæredygtighed og økologiske produkter spiller ind i den større, bæredygtige vision for Nye, har butikken en skytsengel i form af Jørn Tækker.

- Vi kender hinanden fra min tid i Ren Kost, og det var også derfor Jørn tog fat i mig, da han mente tiden var inde til at lave en butik til byen. At butikken matcher beboerne og spiller sammen med målet for Nye som bydel er vigtigere, end at vi skaber store overskud.

Opdateret 10. nov 2020