Efterfølgeren til Toyotas salgshit

6. jul 2016 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

 

Når man taler om varebiler, er Toyota for mange lig med Hiace. Gennem årtier lå den i toppen af salgslisterne på det danske varebilsmarked.

Toyota stoppede med at sælge Hiace i Danmark i 2011, og et par år senere lancerede man Proace, der skulle forfølge forgængerens store succes. Proace har nu været på markedet i tre år, og Toyota finder tidspunktet godt til at sende en moderniseret udgave af Proace på markedet. Det sker på et tidspunkt, hvor erhvervslivet inkl. detailhandlen for alvor køber nye varebiler.

Der er tre væsentlige årsager til, at Toyota har fået så stor succes med deres varebil – størrelsen, driftssikkerheden og prisen.

Hiace og nu Proace er en mellemstor kassevogn, der er let at manøvrere i den tætte bytrafik, og som er både nem at stige ind og ud af og læsse med varer. Det er en lav kassevogn, hvor man uden besvær træder ind i førerrummet, og det betyder samtidig, at læssehøjden er så lav, at man nemt får puffet selv tunge varer ind i varerummet.

Den første prøvekørsel med Proace viser bl.a., at bilen har en lille venderadius, som også gør det nemmere at færdes i bytrafik.

Den mindste model har et varerumsvolumen på 4,6 kubikmeter, men man kan vælge en længere model og nå op på 6,1 kubikmeter. Med andre ord kan man fragte fra to til tre europaller i varebilen.

Skulle man have behov for at transportere meget lange genstande, kan man i førerrummet tippe passersædet op og åbne en luge til varerummet, så der bliver plads til gods på op til fire meter i længden.

Købe eller lease

Lasteevnen går fra 1.000 til 1.360 kg afhængig af model. Man kan vælge mellem en lille 1,6 dieselmotor og op til en 2.0 dieselmotor, der fås med forskellige styrker. Toyota i Danmark forventer, at hovedparten af varebilerne vil blive solgt med en 2.0 dieselmotor med en mindre ydelse på 120 HK.

Der er to udstyrsniveauer, hvor det mindste niveau indeholder fartpilot, skydedør i højre side, splitbagdøre og multijusterbart rat.

Toyotas varebil har altid været kendt for at være driftssikker, og det er med til at holde omkostningerne nede. Desuden er bilerne rimeligt miljøvenlige, idet de har noget nær klassens laveste udledning af CO2 på 133 g/km. Med til de økonomiske overvejelser hører også brændsstofforbruget.

I dag kan man købe Proace for ca. 110.000 kr. efter listeprisen, men spørgsmålet er, om man skal købe eller snarere lease sin varebil, som stadig flere virksomheder gør.

For den nye Proace bliver leasingydelsen 1.995 kr. om måneden inkl. service og forsikring, og det er et prisleje, der vil få mange varebilsejere til at overveje nøje, om det skal være køb eller leasing.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?