E-handlerne er Brian Mikkelsens helte
Amazon var her og der og alle vegne, da brancheorganisationen FDIH uddelte årets e-handelspriser torsdag 24. maj.
Ikke i form af repræsentanter for den amerikanske onlinemastodont, men som dem hele den festklædte forsamling snakkede om - på scenen og i netværkeriet i Øksnehallen i København.
En af aftenens festtalere, erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), havde også hørt rygterne om en snarlig ankomst til Sverige - og dermed hele Skandinavien.
- Vi ser en hastigt voksende international konkurrence, hvor de danske virksomheder risikerer at blive overhalet indenom. Og det store buzzword, som kan få sprinkleranlægget i gang: Amazon vil etablere sig i Sverige - gør de eller gør de ikke? spurgte han. Der skulle imidlertid mere end truslen fra en af tidens mest dominerende tech-virksomheder til at slå 800 feststemte e-handlende ud af kurs. Og ministeren slog også optimistiske toner an. - Det er en branche i rivende udvikling, og en branche, som ikke bare har grebet mulighederne i de nye teknologier i den digitale udvikling, jeg som erhvervsminister præ- diker om hver dag for dansk erhvervsliv, men baserer jeres forretning på det, sagde Brian Mikkelsen.
Brians helte
Her sluttede den digitale ros fra ministeren dog ikke.
- I er rollemodellerne for danske virksomheder. I er dem, der tør og kan og vil gå forrest. Så I er sådan set mine helte. Det er sådan nogle som jer, jeg sætter min lid til - og vi skal have nogle flere af, sagde han.
En af de allerstørste helte er den kun 19-årige Daniel Johannesen, elitesvømmer, gymnasieelev og iværksætter med millionvirksomheden Watery.dk, der vandt både FDIH-direktør Niels Ralunds særpris som årets 'e-ner' for en helt særlig indsats og aftenens absolut største bifald.
Watery.dk sælger især badetøj fra forældrenes kælder, og Daniels opskrift på succes er enkel:
- Det eneste, jeg har, er mine konfirmationspenge og min arbejdsindsats, sagde den buttterflyklædte Daniel fra scenen i Øksnehallen.
Entrepenørånden gennemsyrede i det hele taget mange af repræsentanterne for de små e-virksomheder i vækst.
Ægteparret bag Luksusbaby fra Aalborg, der sælger babytøj, erklærede sig også klar til at konkurrere med Amazon.
- Des mere Amazon, des mere plads til nicheportaler som vores Luksusbaby, sagde Morten Kjær.
30 mia. at hente
Tilbage til erhvervsministerens tale henviste Brian Mikkelsen til potentielle gevinster på knap 30 mia. kr. mere til Danmark, hvis flere virksomheder kom med på e-handels-vognen.
Men han pegede også på et stort og stigende underskud i e-handelsbalancen med udlandet, hvor e-grænsehandel ifølge Dansk Erhverv har overhalet den traditionelle fysiske grænsehandel.
- Men jeg tror, at vi har alle muligheder for at erobre den handel tilbage, lød hans optimistiske vurdering - på trods af Amazon og billige Kina-pakker.
Mikkelsen fremhævede et par regerings-initiativer, der skal hjælpe udviklingen på vej, SMV Digital og et nyt ehandelscenter med rådgivning om bl.a. regler i forskellige eksportlande.