E-handel er centrenes store konkurrent

30. jun 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Traditionelt har det været byernes hovedstrøg og shoppingcentrene, der har været de største konkurrenter. I dag er shoppingcentrenes største konkurrent imidlertid nethandlen.

Shoppingcentrene mister allerede i dag omsætning til e-handelen, og den udvikling vil blot fortsætte, hvis centrene ikke for alvor tager bestik af situationen og indretter sig efter de nye konkurrencevilkår.

Bymidterne har stort set en flad eller faldende udvikling. Jeg vil pege på e-handelen som den største konkurrent. Centrene har en udfordring med at bringe e-handelen ind i centrene, men mulighederne findes, siger Per Nyborg, adm. direktør for Institut for Centerplanlægning (ICP).

Han følger udviklingen inden for shoppingcentre både herhjemme og internationalt tæt.

Kerneområder

Han giver nogle bud på, hvad centrene kan gøre for at imødegå konkurrencen fra e-handlen. I dag er det omkring 15 pct. af udvalgsvarer, der sælges på nettet, og mange af de varer, som sælges på nettet, er typisk varer, der også sælges i indkøbscentrene.

– Det er nogle af deres kerneområder som beklædning, der er blandt topscorerne på nettet. Det er også mærkevarer, som typisk også bliver solgt i centre. Det er her, man skal finde en væsentlig årsag til, at centrene mister terræn.

På spørgsmål om, hvad centrene kan bruge af modtræk, siger Per Nyborg:

– Mange spørger, hvad de kan gøre for at skille sig ud fra nethandlen og tilbyde nogle ting, man ikke kan få på nettet. Det er en af grundene til, at vi ser en stor fokusering på hele food & beverage-området, hvor man udvider voldsomt med restauranter og cafeer og med tilbud på underholdning.

– Det er alt sammen noget inden for oplevelser, og det kan du ikke få på samme måde på nettet. Det kan være med til at give centrene en berettigelse, som gør, at der er nogen, der vil besøge centrene.

Kombination

En anden ting, centrene arbejder med, er at få en kombination over til e-handlen. Eksempelvis med pick up-points, hvor kunden henter sine varer. Det er lidt af et paradoks, for kunden køber varerne på nettet, men mange er villige til at køre selv for at hente varerne hurtigt.

– Vi ser i dag butikker, der vil administrere kundernes køb på nettet, så de kan få varerne med det samme. Vi har ses i f.eks. Westfield i London, at netbutikker har prøverum for varer, man køber på nettet.

Der vil ifølge Per Nyborg også være en udvikling i rene e-handlere, som åbner showrooms i shoppingcentrene.

Tekst og foto: Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Opdateret 10. nov 2020