Danskerne handler i blinde på nettet

3. aug 2015 -
This describes the image

De danske forbrugere foretager flere og flere indkøb online, men langt de fleste springer handelsbetingelserne over. Faktisk er det kun ca. hver anden, der får læst betingelserne igennem, inden der bliver trykket på køb. Det viser en undersøgelse foretaget af e-mærket.

Men forbrugerne snyder sig selv, advarer Lars Schmidt Larsen, direktør for e-mærket.

- Selvom handelsbetingelserne hverken byder på neglebidende spænding eller den store underholdning, indeholder de vigtig viden. Ikke at læse dem svarer lidt til, at man køber en brugt bil uden at prøvekøre den. Du aner ikke, hvad bilen gemmer af overraskelser, ligesom du heller ikke ved, hvad handelsbetingelserne indeholder, siger han.

Det er især dem, der handler på nettet ofte, der springer handelsbetingelserne over. 68,6 pct. af dem, der handler på nettet mindst én gang ugentligt, læser sjældent eller aldrig betingelserne. Tallet for dem, der handler mindst på nettet er kun 22,9 pct.

Nordjyderne og danskerne på 50+ er dem, der oftest læser handelsbetingelser, mens borgere i Region Sjælland og generelt de unge mellem 18-34 år sjældent læser dem.

Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk

Foto: Colourbox

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?