Dansk Supermarked vil sælge flere dagligvarer på nettet

26. apr 2018 -
This describes the image
Foto: Salling Group

I 2017 investerede Dansk Supermarked knap halvanden mia. kr., hvilket var 215 mio. kr. mere end året før. Pengene er bl.a. brugt til at åbne 31 Netto-butikker i tidligere Kiwi-butikker, ligesom der er blevet brugt penge til at lancere onlinebutikken Bilka To Go, der i øjeblikket dækker fire varehuse.

I 2018 er der afsat 2 mia. kr. til investeringer. Pengene skal gå til både koncernens danske forretning samt Netto i Sverige og Polen.

En del af de kroner, der bliver i Danmark, skal gå til en udvidelse af nethandel med dagligvarer.

- Det er fortsat nonfood, der sælger bedst, men vi vil sælge flere dagligvarer på nettet, siger Per Bank.

Han vil dog ikke uddybe, via hvilken kanal det skal ske.

Udover Bilka To Go, driver koncernen også Føtex.dk, hvorfra der i dag sælges dagligvarer til kommunale institutioner.

Andre ca. 200 mio. kr. kommer til at dække tab i indtjeningen i Føtex, når prisnedsættelsen Føtæsk slår helt igennem.

Derudover skal der åbnes butikker i alle kæder - og Netto i udlandet.

- Vi runder 400 butikker i Polen i 2019, når vi åbner 30 nye butikker. Til gengæld bliver det ikke til så mange i år, da vi ikke kan nå at finde så mange egnede placeringer og klargøre byggeprojekterne. I Sverige vil vi gerne op på at åbne 25 nye butikker om året, siger Per Bank.

Dansk Supermarkeds udenlandske forretning har også vækstet på både top og bund i 2017.

- Den svagere svenske krone blev opvejet af en stærkere polsk valuta, så vi ikke i 2017 oplevede et kurstab. Men vi kan mærke den svage svenske krone i år, siger Per Bank.

Opdateret 10. nov 2020